Spadła sprzedaż branży piwnej

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-07-11 00:00

Spadła sprzedaż branży piwnej

Według nie publikowanych danych Piwochmielu, branża piwna przez sześć miesięcy tego roku ulokowała na rynku niecałe 11,8 mln hl piwa. Oznacza to, że w porównaniu z analogicznym okresem 2000 roku piwowarzy działający na polskim rynku nie zwiększyli dynamiki sprzedaży, a wręcz spadła ona o około 1 proc. Do czerwca ubiegłego roku sprzedano bowiem niemal taką samą ilość piwa jak obecnie, czyli niewiele ponad 11,8 mln hl piwa.

Warto pamiętać, że ubiegły rok był dla branży rekordowy, dynamika po sześciu miesiącach (w porównaniu z okresem styczeń-czerwiec 1999 roku) wyniosła aż 12 proc. Tegoroczny czerwiec był dla producentów piwa fatalny. Na rynek trafiło o około 200 tys. hl piwa mniej niż w roku ubiegłym, czyli niewiele ponad 2,5 mln hl.

Brak wzrostu sprzedaży nie rokuje najlepiej dla branży. W 2000 roku sprzedała ona 24 mln hl piwa. W tym roku, jeżeli pogoda dalej nie będzie sprzyjała sprzedaży, o powtórzeniu wyniku nie będzie nawet mowy. Do tego dochodzi zmiana cen piwa w wyniku ostatniej, czerwcowej, podwyżki akcyzy oraz widmo obostrzeń reklamowych dla branży.

Do końca czerwca trzech głównych graczy, czyli grupa Żywiec (Warka EB, Leżajsk i Żywiec), Kompania Piwowarska (Lech i Tychy) oraz Okocim, sprzedało około 8,27 mln hl piwa. Firmy te opanowały więc w tym półroczu około 70 proc. krajowego rynku piwa.