Spece od VR szykują się na giełdę

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2018-07-25 22:00

Carbon Studio, gliwicki deweloper gier i aplikacji w wirtualnej rzeczywistości, dostał od inwestorów 1,3 mln zł.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • w jakiej niszy działa Carbon Studio
  • kiedy i po co wejdzie na giełdę
  • na co przeznaczy pieniądze od inwestorów

Działające od 2015 r. Carbon Studio skupia się na tworzeniu gier i aplikacji w dynamicznie rozwijającej się technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), a trzon jej zespołu wywodzi się z The Farm 51 Group, notowanego na NewConnect. Studio właśnie z powodzeniem zakończyło drugą prywatną emisję akcji. W ciągu ostatniego pół roku dostało już łącznie od inwestorów 1,3 mln zł. Pieniądze będą przeznaczone na dalszy rozwój, w tym wkład własny do wartego 2 mln zł projektu badawczo-rozwojowego realizowanego w ramach programu GameINN.

REALNI WIRTUALNI: Kierowane przez Błażeja Szaflika Carbon Studio do tej pory wyprodukowało m.in. gry „Alice VR” i „The Wizards”. W ciągu dwóch lat chce wydać minimum jeden tytuł AAA.
Fot. Marzena Szaflik

Niedawno Carbon Studio przekształciło się w spółkę akcyjną i ma w planach debiut na giełdzie.

— Chcemy zadebiutować na NewConnect w pierwszym kwartale 2019 r. Dołączenie do grona spółek publicznych umożliwi nam rynkową wycenę biznesu i bardziej uwiarygodni go w oczach obecnych i przyszłych inwestorów — mówi Błażej Szaflik, prezes Carbon Studio.

Analitycy Newzoo przewidują, że w 2018 r. całkowite przychody ze światowego rynku gier sięgną 137,9 mld USD (wzrost o 13,3 proc. względem 2017 r.). Globalnie do 2021 r. wartość rynku ma wzrosnąć do 180 mld USD. Rosnąć ma też rynek gier VR. Technavio szacuje, że globalny powiększy się w najbliższych trzech latach w tempie 67 proc. średniorocznie. Ambicją gliwickiego studia jest rozwój globalnych produktów. Mają w tym pomóc pieniądze od inwestorów. — Już teraz działamy na największych rynkach, takich jak: USA, Kanada, Wielka Brytania, Niemcy oraz Chiny. Pracujemy nad nowymi projektami, które chcemy wydać jeszcze przed debiutem — mówi prezes studia. Najważniejsze do tej pory projekty spółki to „Alice VR” i „The Wizards”.

Pierwsza z gier to jeden z najgłośniejszych tytułów VR na świecie w 2015 r., natomiast druga jest jedną z najlepiej ocenianych przez użytkowników platformy Steam. Jak informuje studio, oba projekty się zwróciły. Spółka od początku tworzy gry w technologii VR na PC (Oculus Rift, HTC VIVE, Microsoft Acer, OSVR HDK2) oraz urządzenia mobilne działające na platformie Android (Samsug Gear VR, Oculus GO, Xiaomi MI). Studio jako pierwsze w Polsce wypuściło jedną grę na wszystkich trzech platformach sprzętowych — HTC Vive, Oculus Rift, OSVR. Głównym źródłem dochodów firmy jest dystrybucja gier na platformach Steam, Oculus Store i Viveport. Poza grami tworzy aplikacje szkoleniowe VR, wizualizacje architektoniczne i inne projekty wykorzystujące wirtualną rzeczywistość.

W lipcu studio wydało na Oculus Go, Samsung Gear VR oraz Xiaomi MI grę „The Wizards: Trials of Meliora”, którą do momentu wydania udało się utrzymać w tajemnicy. W kolejnych tygodniach spółka zaktualizuje ją o nowe poziomy. Obecnie pracuje nad wersją „The Wizards: Extended Edition”, działającą na konsoli PS4. Premiera zaplanowana jest na czwarty kwartał. Do końca przyszłego roku Carbon Studio ma zakończyć wart 2 mln zł projekt badawczo-rozwojowy, w ramach programu GameINN. Powstanie narzędzie, które pozwoli na dowolne projektowanie interakcji gracza z otaczającym go wirtualnym światem. Strategia spółki do 2020 r. zakłada stworzenie minimum jednej gry VR z segmentu AAA, dalszy rozwój technologii i rozszerzenie działalności o Azję.