— Nowoczesny biznes wiąże się zwykle z transferem technologii. Jest czasochłonny i kosztowny, a ponadto obarczony wysokim ryzykiem — mówi Wiesław Bury, prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.
Zaznacza, że wymaga on od przedsiębiorcy nie tylko wiedzy o danym rozwiązaniu, ale też znajomości podstaw finansów i prawa.
Na wiele sposobów
Innowacyjność m.in. w dziedzinie IT i zarządzania kadrami wspierają agencje rozwoju regionalnego.
— Uczymy firmy, jak chronić własność intelektualną, tworzymy powiązania nauki z biznesem — mówi Wiesław Bury. W partnerstwie z PARP agencja udziela dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
— W tym roku odbędą się nabory wniosków m.in. z zakresu ochrony własności przemysłowej (poddziałanie 5.4.1), e-usług (działanie 8.1.) oraz wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B — mówi Wiesław Bury.
Przedsiębiorcy, którzy chcą wystartować z nowatorskim biznesem, mogą liczyć na pomoc ze strony funduszu kapitałowego AIP Seed Capital.
— Trzy razy w roku inwestuje on w najlepsze pomysły na działalność po 100 tys. zł, obejmując w zamian 15 proc. udziałów w nowych spółkach — mówi Agnieszka Lorbiecka, koordynator w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W 2011 r. z dofinansowania skorzystał start-up MediSeb, założony przez studenta medycyny Sebastiana Łaźniaka, który stworzył i opatentował kubek dla diabetyków. Firmy mogą zyskać na innowacyjności dzięki dostępowi do zaawansowanych urządzeń w parkach technologicznych.
— W Małopolskim Parku Technologii Informacyjnych, który powstaje przy KPT, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z biur typu plug and play, czyli pomieszczeń wyposażonych m.in. w sprzęt technologiczny, niezbędny do podjęcia działalności— mówi Wiesława Kornaś- -Kita, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego.
Wiedza i kontakty
Polscy przedsiębiorcy nie mogą także liczyć na wsparcie informacyjne. — Do małopolskich firm skierowaliśmy projekt „Ekspert ds. innowacji”. To cykl bezpłatnych warsztatów i szkoleń poświęconych nowym rozwiązaniom technologicznym, organizacyjnym, procesowym i marketingowym — wyjaśnia Wiesław Bury. AIP przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w ramach strategii AIP 2.0 oferuje firmom tzw. AIP Training, czyli spotkania, podczas których uczestnicy wymieniają się doświadczeniami i korzystają z porad ekspertów.
— W ramach StartUp Mixera zaproszony specjalista ocenia ich pomysły — mówi Agnieszka Lorbiecka. Z inicjatywami informacyjnymi startują także organizacje okołobiznesowe. Cykl spotkań „MoveUp — jak rozwijają się najlepsi w Wielkopolsce” organizuje Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych pod patronatem Urzędu Marszałkowskiego.
— Bohaterem każdego z nich jest przedsiębiorca, którego firmę wyróżnia innowacyjność, dynamiczny rozwój lub nieprzeciętna strategia — mówi Piotr Zaremba, członek zarządu Arena Consulting Group, inicjatora i partnera merytorycznego projektu MoveUp.
Warto uważać
— Decydując się na wdrożenie innowacji, należy zbadać potrzeby firmy i jej możliwości (m.in. finansowe). Warto także przeprowadzić dokładną analizę rynku — mówi Wiesław Bury.
Na podstawie zgromadzonych informacji tworzy się biznesplan przedsięwzięcia, który weryfikuje jego opłacalność. Nie należy zapominać o ostrożności. Michał Borucki, dyrektor z departamentu zarządzania w DGA, twierdzi, że nie wystarczy być pierwszym, aby osiągnąć przewagę konkurencyjną.
— Często pionier ponosi największe koszty, a jego naśladowcy wykorzystują gotowe rozwiązania za mniejszą cenę — mówi Michał Borucki.