Spółki rosną dzięki inwestycjom i ekspansji

ANDRZEJ GLIŃSKI
opublikowano: 01-04-2014, 00:00

KOMENTARZ PARTNERA STRATEGICZNEGO

To był rok wyzwań dla polskich przedsiębiorstw. Wciąż nie najlepsza koniunktura gospodarcza w kraju oraz trudna sytuacja na większości rynków europejskich wymagała od firm zwiększenia wysiłków w celu poprawy jakości produktów oraz położenia większego nacisku na promocję sprzedaży przy wciąż niskiej dynamice popytu. Ostatni kryzys pokazał jednak, że firmy o solidnej pozycji finansowej i sprawnej organizacji wewnętrznej dobrze sobie radzą nawet w trudnych warunkach i są w stanie przejmować rynek od konkurentów. Nagrodzone w tym roku przez „Puls Biznesu” spółki są tego przykładem.

Firma Inter Cars, która zwyciężyła w tegorocznej edycji rankingu Giełdowa Spółka Roku, osiągnęła w 2013 r. rekordowe wyniki. Spółka umocniła pozycję lidera rynku dystrybucji nowych części zamiennych do aut. Zawdzięcza to rosnącej sprzedaży w spółkach dystrybucyjnych, prowadzących działalność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale również przejęciu udziałów na rynku polskim po bankrutującej Focie. Firma udowodniła, że potrafi budować trwałe i efektywne dla obu stron relacje ze swoimi partnerami, głównie dystrybutorami części oraz warsztatami. Tworzenie autorskich rozwiązań w zakresie obsługi ostatecznych klientów powinno przynieść otwarcie kolejnych obszarów rynku i dalsze umocnienie pozycji rynkowej.

Firma Action, która znalazła się na podium rankingu, znacznie zwiększyła dochody w 2013 r. Sukces jest tym większy, że stało się to w warunkach niewielkiego wzrostu rynku dystrybucji IT. Spółka rozpoczyna sprzedaż kolejnych produktów, rozwija marki własne i korzysta z dynamicznego rozwoju sprzedaży e-commerce. Ewentualny sukces na najtrudniejszym w Europie rynku niemieckim być może będzie przykładem dla innych dużych polskich firm z ambicjami ekspansji.

Robyg również może zaliczyć rok do udanych. Spółkaponownie dynamicznie zwiększyła sprzedaż do budzącego podziw inwestorów i zazdrość konkurencji, rekordowego poziomu 1731 lokali, dzięki czemu została największym pod względem sprzedaży deweloperem mieszkaniowym w Polsce. Trafne decyzje zarządu, silna pozycja gotówkowa spółki, solidne przepływy pieniężne oraz regularne wypłaty dywidend nie umknęły uwadze inwestorów giełdowych. Kapitalizacja Robyga w 2013 r. wzrosła o ponad 60 proc.

Szybko w światowym rankingu znanych polskich marek wspina się CD Projekt. Sprzedaż obu części gry „Wiedźmin” przekroczyła już 7 mln egzemplarzy, co zapowiada sukces kolejnej części. Należąca do spółki platforma GOG. com będąca globalnym, cyfrowym dystrybutorem gier została wyróżniona przez magazyn „Time” jako jedna z 50 najlepszych stron internetowych roku. Jest to jeden z przykładów polskich firm, których produkty są znane nie tylko profesjonalistom z branży, ale także zwykłym konsumentom z różnych regionów świata.

Coraz większa liczba krajowych spółek, nie tylko tych, które znalazły się w czołówce rankingu, skutecznie realizuje strategię ekspansji międzynarodowej. Zamiast koncentrować się na poszukiwaniu zagranicznych inwestorów strategicznych, rodzime podmioty same prowadzą działalność poza Polską, przejmując lokalne spółki czy budując znaczące udziały rynkowe własnymi siłami. Od początku tego roku widoczne są sygnały odbudowy koniunktury gospodarczej oraz rosnącej aktywności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw. Banki mają do odegrania oczywistą i ważną rolę we wzroście krajowych inwestycji. Udostępniając kapitał poprzez różne formy finansowania — kredyty, leasing czy faktoring — działamy jako partner dla firm i pomagamy stymulować ich rozwój.

ANDRZEJ GLIŃSKI

członek zarządu Banku Millennium

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANDRZEJ GLIŃSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu