Sporo chętnych na budowę kolejowych przystanków

Rafał FabisiakRafał Fabisiak
opublikowano: 2016-09-04 22:00

Siedem firm zgłosiło się w drugim etapie przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion.

Jak podała Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM), trzy najtańsze oferty złożyły konsorcja firm Budimex i Ferrovial Agroman (niecałe 25,5 mln zł brutto), NDI (28 mln zł brutto) i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (prawie 31,8 mln zł brutto).

DLA WYGODY PODRÓŻNYCH:
DLA WYGODY PODRÓŻNYCH:
Tak ma wyglądać przystanek Gdynia Karwiny na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
ARC

Sześciu oferentów (w tym wszyscy przedstawiający najniższe oferty) zadeklarowało możliwość skrócenia terminu wykonania zamówienia o trzy miesiące, co — poza ceną — jest kolejnym z kryteriów (o wadze 10 proc.) oceny. Termin realizacji inwestycji to 30 października 2017 r. PKM na inwestycję planuje przeznaczyć niecałe 32,3 mln zł brutto.

Trwa formalno-prawna ocena ofert. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą i rozpoczęcie robót zaplanowano na jesień 2016 r. Do pierwszego etapu przetarguzgłosiło się dziewięciu potencjalnych wykonawców, a tych, którzy przeszli weryfikację, zaproszono do drugiego etapu. Początkowo projekt PKM obejmował budowę do końca 2015 r. 18 km linii kolejowej i ośmiu przystanków między Gdańskiem Wrzeszczem i Rębiechowem.

Budowę przystanków na linii Gdynia — Kościerzyna planowano dopiero z pieniędzy w ramach nowej perspektywy finansowej UE. Udało się jednak zwiększyć unijne dofinansowanie przedsięwzięcia z 70 do 85 proc. Dzięki temu władze województwa i spółka PKM wystąpiły do Komisji Europejskiej o jego rozszerzenie o trzy przystanki: Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion.

Pierwszy powstał w grudniu 2015 r. Dwa pozostałe wraz z przebudową układu torowego powstaną w drugiej połowie 2017 r. Jak podała PKM, opóźnienie wynika z trudniejszej lokalizacji i konieczności szczegółowych uzgodnień z PKP PLK. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.