Czytasz dzięki

Spory konsumenckie w e-sądzie

opublikowano: 12-07-2020, 22:00

UOKiK nadał nowe uprawnienia Ultima Ratio, który wydaje wyroki w sprawach między firmami. Teraz zajmie się też umowami z ich klientami.

Ultima Ratio to pierwszy sąd działający online, który może prowadzić sprawy sporne między przedsiębiorcami i ich klientami. Działa przy Stowarzyszeniu Notariuszy RP.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) właśnie wpisał ten sąd na listę podmiotów uprawnionych do rozpoznawania tzw. sporów konsumenckich. Do tej pory arbitrzy Ultima Ratio wydawali wyroki dotyczące sporów gospodarczych między firmami. Po nadaniu sądowi nowych uprawnień będziemógł on prowadzić sprawy dotyczące niedotrzymania warunków umów w relacjach konsumentów z przedsiębiorcami, np. z firmami pożyczkowymi, operatorami telefonii komórkowej i telewizji kablowej, dostawcami mediów czy ubezpieczycielami. Stronami sporu będą mogły być również podmioty obracające wierzytelnościami wynikającymi z takich umów.

— Spodziewamy się lawinowego wzrostu liczby spraw. Coraz więcej tak zwanych spraw konsumenckich jest rozwiązywanych poza salą sądową. W 2017 było ich 18 tys., rok później niemal 20 tys., z czego duża część dotyczyła branży finansowej — mówi Robert Szczepanek, radca prawny i współtwórca Ultima Ratio.

Orzeczenia wydawane przez Ultima Ratio w sprawach konsumenckichbędą dla stron wiążące. Wyrokom zostanie nadana klauzula wykonalności, a w przypadku niewykonania werdyktu sądu możliwe będzie skierowanie roszczenia do komornika. Arbitrzy tego e-sądu zgodnie z jego statutem na wydanie wyroku mają trzy tygodnie. W praktyce od złożenia pozwu do rozstrzygnięcia sprawy mija średnio 11 dni.

— Możliwość polubownego rozstrzygnięcia sporu na linii konsument — przedsiębiorca uregulowano ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Zgodnie z nią w osiągnięciu porozumienia mogą pomagać jedynie podmioty uprawnione przez UOKiK, działające niezależnie i bezstronnie — wyjaśnia notariusz Paweł Orłowski, prezes Ultima Ratio.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane