Spotkania start-upów i korporacji

Paweł Berłowski
opublikowano: 15-10-2018, 22:00

Coworking to dobra przestrzeń do współpracy działów innowacji ze spółkami technologicznymi.

Firmy z branży nowoczesnych technologii są doskonałym partnerem dla instytucji finansowych, które, skupiając się na swojej głównej działalności, potrzebują nowoczesnych rozwiązań. Platformą współpracy są akceleratory — projekty dające korzyść obu stronom.

Elastyczne powierzchnie w Warsaw Spire służą jako miejsce współpracy
pracowników Alior Banku ze start-upami w projekcie akceleracyjnym.
Zobacz więcej

COWORKING:

Elastyczne powierzchnie w Warsaw Spire służą jako miejsce współpracy pracowników Alior Banku ze start-upami w projekcie akceleracyjnym. Fot. Marek Wiśniewski

Dobre miejsce

Kilka tygodni temu Alior Bank rozpoczął współpracę z ośmioma start-upami w programie akceleracyjnym RBL_START. Jako miejsce spotkań i pracy nad projektami bank zapewnił nowoczesną i funkcjonalną przestrzeń w Warsaw Spire, gdzie zaprosił zakwalifikowane do projektu młode firmy. W nowym biurze założyciele i pracownicy fintechów spotykają się z pracownikami banku, mogą też wykorzystywać je jak własne miejsce pracy. Może wygląda to na zaprzeczanie trendom gloryfikującym pracę zdalną, ale zdaniem Daniela Daszkiewicza, szefa departamentu FinTech w Alior Banku, możliwość poznania się we wspólnej przestrzeni jest dużym wsparciem.

— Do projektu programu RBL_START zostały zaangażowane osoby z biznesu, którym zależy na rozwoju i doskonaleniu rozwiązań w wyniku akceleracji. Eksperci z banku rezerwują swój czas na spotkania i wypracowywanie rozwiązań we współpracy ze start-upami. Przy takim projekcie jak akcelerator partnerstwo jest najważniejsze. Bezpośrednie spotkania wzmacniają relacje między bankiem a fintechami, które są najważniejsze dla sprawnej i efektywnej współpracy — mówi Daniel Daszkiewicz.

Sukces współpracy zależy od wielu czynników — odpowiedniego nastawienia star-tupu i firmy mentora do współpracy, chęci zrozumienia się nawzajem, dopasowania produktu, możliwości technicznych, finansowych i regulacyjnych. Jedni i drudzy chcą zbudować coś wielkiego. Start-upy i korporacje rożni jednak bardzo wiele. Zadaniem takich inicjatyw jest skracanie tego dystansu.

Otwarta poczta

Od stycznia 2019 r. współpracę z akceleratorem wybranym w konkursie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w programie Inteligentny rozwój rozpocznie najprawdopodobniej również Poczta Polska.

— Chcemy mówić o poczcie otwartej na innowacje, zmieniającej się i dostosowującej się do oczekiwań klientów. Uważamy, że idea kontaktu między młodymi przedsiębiorcami na powierzchniach coworkingowych jest wartościowa: buduje relacje i znajomości, które zaprocentują już teraz lub w najbliższej przyszłości. Networking stanowi istotny element w osiąganiu sukcesu biznesowego. Udział dużych przedsiębiorstw w ekosystemie coworkingu jest dla nich szansą na przygotowanie do współpracy przyszłych partnerów biznesowych, którzy z rozmów z przedstawicielami przedsiębiorstw mogą zmodyfikować, rozwinąć produkt czy też na jego bazie zbudować nowy, bardziej dopasowany do potrzeb klientów — mówi Mariusz Połeć, szef sekcji innowacji w biurze strategii, rozwoju i współpracy międzynarodowej Poczty Polskiej.

Twórcze interakcje

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę IWG w 96 krajach wśród 18 tys. menedżerów, nawet konsumenci, którzy świetnie poruszają się po cyfrowym świecie, potrzebują komunikacji twarzą w twarz. Aż 52 proc. osób urodzonych po 1980 r. i 42 proc. respondentów urodzonych przed 1964 r. uważa, że to właśnie elastyczne przestrzenie do pracy pomagają utrzymywać umiejętności pracownicze na odpowiednim poziomie dzięki komunikacji z innymi specjalistami. W biurach coworkingowych projektowanych z myślą o zwiększaniu interakcji między użytkownikami ważnym miejscem jest zazwyczaj kawiarnia.

— Według badań takie przypadkowe spotkania — czasem nazywane kolizjami twórczymi — zwiększają produktywność. Studium przypadku cytowane w miesięczniku „Harvard Business Review” opisuje sytuację, gdy pracownicy otrzymali znaczki socjometryczne umożliwiające śledzenie ich ruchów i interakcji. Dane zebrane w ciągu kilku tygodni wykazały, że gdy sprzedawca zwiększył interakcje ze współpracownikami w innych zespołach o 10 proc., jego sprzedaż wzrosła również o 10 proc. — mówi Martijn Roordink, współzałożyciel i dyrektor generalny Spaces, operatora biur coworkingowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Spotkania start-upów i korporacji