Sprawdź, czy pracownicy mają kaski i uprawnienia

opublikowano: 01-07-2021, 20:00

Zanim na budowę przyjdzie PIP, pracodawca sam powinien zbadać, czy zatrudnione tam osoby mają zapewnione bezpieczne warunki pracy.

W związku z sezonem robót budowlanych i ich natężeniem po przestojach spowodowanych pandemią przedsiębiorcy powinni przeprowadzić przegląd działania własnych systemów bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) na miejscu prowadzonych inwestycji. Jest to konieczne, przynajmniej w minimalnym zakresie wymaganym prawnie – podkreśla Andrzej Bączkowski, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy w firmie doradczej W&W Consulting. Jednocześnie przypomina, że Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) prowadzi teraz zintensyfikowane kontrole na budowach, szczególnie małych, gdzie występuje najwięcej zagrożeń dla zdrowia i życia.

Andrzej Bączkowski radzi, aby pracodawcy zwrócili szczególną uwagę na to, czy pracownicy mają niezbędne uprawnienia i szkolenia wymagane do powierzonego im rodzaju prac. Nie możemy zapominać – podkreśla – że praca na budowie wymaga wielu czynności, do których trzeba być kompetentnie przygotowanym.

Przegląd spełniania norm BHP przez firmę powinien objąć środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz urządzenia. Głównie należy kłaść nacisk na to, czy kaski, liny zabezpieczające i inne elementy wyposażenia ochronnego są odpowiednio dobrane do określonych zagrożeń występujących na danym stanowisku i czy pracownicy je stosują. Oczywiście należy ocenić sprawność maszyn i prawidłowość ich podłączenia do zasilania, a także czy np. rusztowania są prawidłowo zmontowane, butle z gazem do palnika są właściwie przechowywane, a stan węży i samego palnika nie budzi obaw. Trzeba też sprawdzić narzędzia ręczne, np. czy szlifierki mają osłony, a kable zasilające nie są uszkodzone.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na terenie budowy muszą być też zabezpieczone i oznaczone obszary niebezpieczne, jak np. miejsca prac na wysokości, w wykopach, a także krawędzie i zaniżenia.

To jednak nie wszystko, czym interesuje się PIP. Inspekcja bada także wnikliwie prawidłowość zatrudnienia pracowników i odpowiedniego rozliczenia ich czasu pracy oraz sprawdza terminowość wypłat wynagrodzeń. Według eksperta W&W Consulting przedsiębiorcy powinni też spełnić wobec zatrudnionych obowiązki informacyjne dotyczące podstawowej dokumentacji pracowniczej dotyczącej bezpieczeństwa, czyli zapoznać z instrukcjami, procedurami, oceną ryzyka, regulaminami.

– Warto sprawdzić, czy te wymagania zostały spełnione. Żeby utrzymać prawidłowość postępowania przy zatrudnianiu pracowników lub wdrażaniu nowej procedury, należy stworzyć w firmie prosty system niezbędnych czynności, czyli schemat działań do podejmowania na danych etapie – mówi Andrzej Bączkowski.

Podpowiada, że można to spisać np. tak: zatrudnienie pracownika - a) szkolenia BHP, b) zapoznanie z dokumentacją, c) złożenie podpisów, d) wydanie sprzętu i odzieży roboczej, e) instruktaż na stanowisku pracy.

Poznaj program “VIII Kongresu HR Summit” >>

90%

W tylu z kontrolowanych w ostatnich latach firm wykonujących prace budowlane złamano podstawowe prawa pracujących do bezpiecznych i higienicznych warunków (dane PIP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane