Sprawdzian dla przywódców

Dorota Czerwińska
opublikowano: 24-04-2009, 00:00

7 maja w Warszawie odbędzie się konferencja "Czas na przywództwo! Doświadczenia Polskich Liderów Biznesu". Organizatorem jest House of Skills i Wolters Kluwer Polska.

7 maja w Warszawie odbędzie się konferencja "Czas na przywództwo! Doświadczenia Polskich Liderów Biznesu". Organizatorem jest House of Skills i Wolters Kluwer Polska.

"Puls Biznesu": Dlaczego konferencja właśnie o przywództwie?

Aleksander Drzewiecki, prezes House of Skills: Pomysł na zorganizowanie konferencji "Czas na przywództwo! Doświadczenia Polskich Liderów Biznesu" wziął się z lektury badań i z obserwacji potrzeb menedżerów w czasach niepewności, związanej z obecną sytuacją gospodarczą na świecie i w Polsce. Menedżerowie praktycznie każdego szczebla szukają informacji, wiedzy, umiejętności, doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie przywództwa. Chcą się wymienić swoimi obawami i pomysłami na działania. Szukają inspiracji i rady innych, znajdujących się w podobnej sytuacji.

Czym różni się przywództwo w czasach kryzysu i w czasach prosperity?

Kryzys to podstawowe środowisko życia przywódcy, bo gdy wszystko idzie dobrze i gładko, to i bez prawdziwego przywództwa firmy dają sobie radę: rozwijają się i przynoszą zyski. Wystarczy "proste zarządzanie" i dodawanie słupków. Dopiero, gdy zaczyna bujać łódką, potrzeba prawdziwego przewodzenia. Czas kryzysu to czas sprawdzianu zdolności przywódczych menedżerów. I nie dotyczy to jedynie menedżerów najwyższego szczebla. Chodzi o przywództwo na każdym poziomie — od kierowników liniowych do zarządu.

Na czas kryzysu potrzebni są w firmach ludzie z określonymi umiejętnościami?

Chodzi o sposób zarządzania, a raczej przewodzenia. Nie sądzę, by prezesi najlepszych firm w Polsce proponowali wymianę kadry menedżerskiej czy liderów jakiegokolwiek szczebla. Kryzys zwiększa po prostu wymagania wobec menedżerów. Przywódcy każdego szczebla muszą w tym czasie być o wiele bardziej uważni, wyostrzyć zmysły i skoncentrować się na kluczowych wyzwaniach. Muszą lepiej ustalać priorytety, lepiej, częściej i skuteczniej się komunikować. Szybciej podejmować decyzje, lepiej przemawiać, bardziej dbać o spójność i autorytet, mieć, jak nigdy, klarowną wizję i pewność siebie. Poza tym kryzys to dobry moment na przeprowadzenie zmian, na które nigdy wcześniej nie było właściwego momentu. To czas na przebudowę modelu biznesowego firmy, działającej w niezmieniony sposób od kilku czy kilkudziesięciu lat. A to wymaga dodatkowego wysiłku i uruchomienia kolejnej porcji nowych umiejętności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu