Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 3,3 proc. oraz spadek o 0,4 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 3,2 proc. rdr.
Internet zwiększa udział w handlu detalicznym
Wartość sprzedaży detalicznej przez internet w sierpniu była wyższa o 4,9 proc. rdr – podał GUS. Z kolei udział e-commerce w sprzedaży „ogółem” wzrósł z 8,0 proc. do 8,1 proc. Najsilniej zwiększył się udział sprzedaży online w segmencie „tekstylia, odzież, obuwie” – z 21,0 proc. przed rokiem do 22,7 proc. Spadki odnotowały natomiast „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,3 proc. do 18,3 proc.) oraz kategoria „meble, RTV, AGD” (z 17,2 proc. do 16,6 proc.).
Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w sierpniu i lipcu 2025 r.:
Analitycy zgodni: dane nie zmieniają obrazu konsumpcji
Zdaniem ekonomistów dane wpisują się w dotychczasowy obraz konsumpcji. Analitycy Pekao oceniają, że za spowolnienie odpowiadały czynniki sezonowe – mniej dni roboczych i chłodniejsza aura – natomiast eksperci mBank podkreślają, że w ujęciu realnym i odsezonowanym sprzedaż utrzymuje stabilny wzrostowy trend. Z kolei ekonomiści ING wskazują, że kondycja konsumpcji wciąż jest dobra, a rosnąca sprzedaż m.in. samochodów i sprzętu trwałego może sprawić, że to właśnie zakupy gospodarstw domowych najmocniej podbiją PKB w trzecim kwartale.
🇵🇱 Sprzedaż detaliczna wyhamowała w sierpniu z 4,8 do 3,1% r/r, zgodnie z oczekiwaniami. Pozytywny scenariusz dla konsumpcji prywatnej w tym roku jest wciąż w mocy - słabszy sierpień to zasługa dni roboczych (-1 r/r) i dość chłodnej aury (mniejsza sprzedaż żywności i napojów). pic.twitter.com/yDDFwP6RGB
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) September 22, 2025
🇵🇱 Sprzedaż detaliczna uplasowała się niema równo z prognozami: +3,1% r/r. Wynik w ujęciu rocznym nie powala, ale na wolumenie (ujęcie realne i odsezonowane) poruszamy się ciągle w górę. Uważamy, że ruch ten będzie utrzymany. pic.twitter.com/Jyf1IIXYkL
— mBank Research (@mbank_research) September 22, 2025
Sprzedaż detaliczna rosła w sierpniu wolniej niż w lipcu (3,1%r/r vs. 4.8%), ale to głównie efekt mniejszej liczby dni handlowych i długiego weekendu. Konsumpcja ma się dobrze, rośnie sprzedaż nie tylko aut, ale również innych dóbr trwałego użytku. Dlatego powinna być „główną… pic.twitter.com/yZXcjwE9iK
— ING Economics Poland (@ING_EconomicsPL) September 22, 2025
Większość sektorów gospodarki z gorszymi nastrojami
Jednocześnie najnowsze wrześniowe badania koniunktury pokazują, że poza stabilną konsumpcją widać pogorszenie nastrojów w większości sektorów gospodarki. W przetwórstwie przemysłowym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury spadł do -6,5 pkt z -5,6 pkt w sierpniu, w budownictwie z -3,9 pkt do -5,3 pkt, a w handlu hurtowym z dodatniego poziomu (+0,9 pkt) na poziom -0,1 pkt. W handlu detalicznym odnotowano spadek wskaźnika do -2,4 pkt wobec -2,1 pkt w sierpniu. Na tle szerokiej gospodarki pozytywnie wyróżniają się jedynie transport i gospodarka magazynowa, gdzie we wrześniu odnotowano poprawę – wzrost wskaźnika do +1,0 pkt z -0,4 pkt. Utrzymuje się również wysoki optymizm w sektorze finansów i ubezpieczeń (+24,9 pkt), choć i tu nastąpiło lekkie obniżenie w stosunku do sierpnia (+26,1 pkt). Ekonomiści zwracają uwagę, że dobra kondycja sprzedaży detalicznej kontrastuje z bardziej pesymistycznymi sygnałami płynącymi z przemysłu, budownictwa i handlu hurtowego. Oznacza to, że filarem wzrostu w najbliższych miesiącach pozostaną gospodarstwa domowe, choć otoczenie makroekonomiczne staje się coraz trudniejsze.