Sprzedaż może nawet się potroić

Zbigniew Kazimierczak
opublikowano: 2004-04-01 00:00

Jeden z największych w kraju producentów płyt wiórowych zapowiada niemal potrojenie przychodów do 2006 r.

Zarząd Grajewa ogłosił strategię rozwoju na dwa-trzy lata. Jej podstawowym punktem jest stworzenie grupy kapitałowej. Zacznie od przejęcia Prospanu, a potem wybuduje fabrykę w Rosji.

— Prowadzimy już rozmawiamy o przejęciu Prospanu — mówi Paweł Wyrzykowski, szef Grajewa.

Przedmiotem transakcji ma być prawie 80 proc. kapitału spółki. Przejęcie jest o tyle ułatwione, że akcjonariuszami Prospanu są niemiecki Pfleiderer (większościowy akcjonariusz Grajewa) oraz Skarb Państwa. Fabryka w Rosji natomiast ruszy w 2006 r. Koszt tego projektu jest szacowany na 60 mln EUR.

— Planowane inwestycje będą finansowane z trzech źródeł: z emisji 1,6 mln nowych akcji, nie wykorzystanych linii kredytowych na 80 mln zł oraz korzystnych przepływów finansowych — tłumaczy Paweł Wyrzykowski.

Stworzenie grupy oznacza skokową poprawę wyników finansowych Grajewa. Spółka podała wstępną prognozę, mówiącą o zwiększeniu sprzedaży z 553 mln zł w 2003 r. do 1,4 mld zł w 2006 r.

— To bardzo ostrożne szacunki, wynikające praktycznie tylko z prostego zsumowania wyników poszczególnych spółek — tłumaczy Paweł Wyrzykowski.

Łączna sprzedaż Grajewa i Prospanu to obecnie 900 mln zł, a fabryka w Rosji powinna generować około 300-350 mln zł przychodów. Prezes twierdzi więc, że gdyby jeszcze uwzględnić rozwój spółek, to realna jest prognoza na poziomie 1,5 mld zł. Wraz ze wzrostem sprzedaży w podobnym tempie mają rosnąć zyski grupy.