Sprzedaż na dopingu

Paweł Janas
opublikowano: 2006-07-28 00:00

Ucieczka przed normą Euro IV napędza sprzedaż ciężarówek, a autobusom sprzyjają dodatkowo wybory samorządowe i unijne fundusze.

Producenci samochodów ciężarowych i autobusów mogą być zadowoleni. W pierwszym półroczu 2006 pojazdy użytkowe sprzedają się w Polsce znakomicie. Najbardziej spektakularny wzrost zanotowały ciężarówki ważące ponad 16 ton, wykorzystywane głównie w transporcie międzynarodowym. Przedsiębiorcy kupili ich 5538, aż o 64,1 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2005. Skąd ten boom?

Silna motywacja

— Od kilku miesięcy główny powód jest ten sam. W październiku wchodzi obowiązek sprzedaży samochodów, których silniki spełnią unijną normę czystości spalania Euro IV. To podroży koszt zakupu ciężarówki. Przedsiębiorcy chcą więc przed tym uciec — wyjaśnia Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.

Liderem w tym segmencie po półroczu jest firma MAN. Niemcy sprzedali 1150 pojazdów wobec 612 rok wcześniej.

Ten sam powód nakręca sprzedaż w pozostałych dwóch segmentach aut ciężarowych. Od stycznia do czerwca na krajowy rynek trafiły 832 pojazdy ważące pomiędzy 10 a 16 ton. To o 7,9 proc. więcej niż przed rokiem. Tu też liderem jest firma MAN. Niemiecki producent znalazł nabywców na 260 ciężarówek wobec 144 sprzedanych w pierwszym półroczu 2005.

Także „najlżejsze” pojazdy, ważące od 6 do 10 ton, mają się nieźle. W tym segmencie sprzedaż wyniosła 575 sztuk, o 11,7 proc. więcej niż przed rokiem. Liderem jest francuskie Renault, które sprzedało 161 pojazdów wobec 106 przed rokiem.

Na koniunkturze w branży pojazdów użytkowych zyskują też producenci i importerzy autobusów. W ciągu półrocza sprzedali w naszym kraju 520 samochodów wobec 459 przed rokiem.

Miejskie górą

— Na wzmożone zakupy wpływ mają ucieczka przed zbliżającą się normą oraz lepsze wykorzystanie funduszy unijnych — mówi Krzysztof Olszewski, prezes spółki Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem.

Powodem większych zakupów są także wybory samorządowe. Włodarze gmin chcą pokazać obywatelom, jak o nich dbają.

Liderem krajowej sprzedaży autobusów jest Autosan z Grupy Zasady. Firma z Sanoka sprzedała 113 sztuk wobec 100 rok wcześniej. Warto dodać, że wzrost sprzedaży autobusów najbardziej widoczny jest w segmencie autobusów miejskich. Według danych firm sprzedano 187 sztuk, wobec 131 rok wcześniej. Liderem pozostaje Solaris. Firma informowała wcześniej, że sprzedała 63 sztuk (wobec 16 przed rokiem). Jednak według informacji uzyskanych wczoraj w Solarisie, w przyszłym miesiącu będzie dokonana korekta wyniku za półrocze w górę — o blisko 30 sztuk.