Ważny jest dobry pomysł
n Efektowna ekspozycja wymaga wysokich nakładów
MAŁE JEST PIĘKNE: Nasze stoiska są niewielkie, ale zwracają na siebie uwagę pomysłem. Popularnością cieszą się również degustacje naszych produktów — tłumaczy Agnieszka Malenda z Tchibo. fot. ARC
Wystawcy chcą, aby ich stoiska były pomysłowe i nie kosztowały drogo. Okazuje się jednak, że te dwie cechy trudno połączyć.
Stoiska na targach muszą przyciągać uwagę. Od tego między innymi zależy, czy poniesione nakłady zwrócą się w zawartych kontraktach. Kreatywni projektanci mają tu pole do popisu.
— Liczy się dobry pomysł. Przystępując do przetargu musimy pamiętać, że najważniejsze są oczekiwania wystawcy i polityka jego firmy. Proponujemy kilka rozwiązań, uwzględniając budżet, jakim dysponuje klient — tłumaczy Andrzej Meliński, prezes Meliński Minuth, poznańskiej firmy specjalizującej się w projektowaniu i zabudowie stoisk.
Tylko najlepsi
Wystawcy zanim zdecydują się na wykonawcę stoiska, analizują projekty i kosztorysy różnych firm.
— Ze wszystkich nadesłanych ofert wybieramy trzy, które są według nas najbardziej atrakcyjne. Wybranym agencjom wysyłamy opis naszych oczekiwań co do wyglądu przyszłego stoiska. Na jego podstawie firmy wykonują projekty. Ze wszystkich wybieramy dwa, które w największym stopniu spełniają nasze wymagania. Głównymi kryteriami ostatecznego wyboru jest oryginalny pomysł i koszt stoiska — uważa Adela Karlińska specjalista do spraw reklamy i promocji w Renault Polska.
Dodaje, że krajowy oddział koncernu bierze udział w jednej imprezie targowej. Zmusza go to do corocznej zmiany wyglądu stoiska.
Nowe ciekawi
Częsta zmiana ekspozycji jest również cechą stoisk firm z branży kawowej.
— Uczestniczymy między innymi w Targach Dystrybutorów Kawy. Aby zwrócić na siebie uwagę naszych obecnych i przyszłych hurtowników, wykorzystujemy naturalną specyfikę naszej branży. Staramy się, aby w ekspozycji znalazły się wyłącznie materiały kojarzące się z naturą. Są to drewno, lniane worki na kawę czy też ziarno kawowca. Zawsze wybieramy temat wiodący wystawy i w jego ramach utrzymujemy nastrój całego stoiska. Mogą to być na przykład święta Bożego Narodzenia czy też, jak ostatnio wycieczka do Brazylii. Zwykle na pierwszym planie znajduje się nasze logo. Wyroby firmy umieszczane są w mniej widocznym miejscu — wyjaśnia Agnieszka Malenda, menedżer ds. marketingu w Tchibo Polska.
Dodaje, że firma na każdych targach ma nową ekspozycję, co przy uczestnictwie w kilku imprezach tego typu w ciągu roku wiąże się z wysokimi kosztami.
Własnymi siłami
Ze względu na wysokie koszty wynajęcia profesjonalistów wystawcy często rezygnują z ich usług na rzecz kreatywności własnych pracowników z działów marketingu i reklamy.
— Wydawnictwo nie ma do pokazania spektakularnych produktów. Mimo to podczas ostatnich targów nasza ekspozycja należała do najchętniej odwiedzanych. Staraliśmy się mieć jak najbliższy kontakt z klientami. Stoisko było otwarte i każdy mógł z bliska obejrzeć nasze poradniki. Oprócz personelu zachęcały do tego olbrzymie ilości wiosennych, żółtych tulipanów, które komponowały się z ogólną kolorystyką całości. To był wyłącznie nasz pomysł — opowiada Filip Kalczyński z Wydawnictwa Wiedza i Praktyka.
Przyznaje jednak, że pierwotna koncepcja wyglądu stoiska była zupełnie inna i prawdopodobnie przy współpracy z profesjonalną agencją udałoby się ją zrealizować niedużym kosztem. Dodaje również, że samodzielna konstrukcja stoiska jest bardzo stresująca dla osób zajmujących się na co dzień czymś zupełnie innym i prawdopodobnie przy następnej okazji wydawnictwo wynajmie kompetentną firmę.
Są również firmy, które ze względu na specyfikę branży nie mają dużo do wystawiania i decydują się na własną ekspozycję.
— Na Targach Doradztwa Personalnego trudno o wyjątkową wystawę. Wynika to z faktu, że nasze usługi trudno zwizualizować. W tej sytuacji ważne jest umiejscowienie logo firmy w najbardziej widocznym punkcie i lokalizacja stoiska. Zawsze staramy się znaleźć w głównej alejce targowej. Dopełnieniem tego jest praca personelu, który nie stoi w miejscu, tylko przez cały czas zachęca gości do zapoznania się z naszą ofertą — tłumaczy Alina Bogusz, kierownik biura z Schenk Institute.
Agnieszka Ostojska
PRZYCIĄGA UWAGĘ: Stoisko powinno wzbudzać ciekawość zwiedzających. Nagrodzona na targach Motoryzacja 2000, wielopłaszczyznowa ekspozycja DaimlerChrysler Automotive Polska, wykonana jest przez firmę Meliński Minuth. fot. ARC