Od 4 marca 2021 r. w internecie dostępna jest wersja beta platformy ForLogistic, umożliwiającej elastyczne wynajmowanie powierzchni magazynowej. To pierwsza w Polsce i Europie platforma w branży magazynowej oparta na ekonomii współdzielenia. Jej założyciele – Albert Lis i Andrzej Rudko – porównują jej działanie do znanych portali turystycznych udostępniających online noclegi w hotelach i prywatnych apartamentach (np. Booking.com).

Dla rynku nieruchomości magazynowych forma najmu opracowana przez ForLogistic to rewolucja. Dotychczas wynajęcie powierzchni magazynowej wymagało podpisania umowy przeważnie na 3, 5, a nawet więcej lat. Znalezienie magazynu do wynajęcia na rok było bardzo czasochłonne i często kończyło się niepowodzeniem. Tymczasem dzięki nowej platformie jest możliwe przechowanie towarów choćby przez kilka dni.
Z portalem współpracuje już kilkadziesiąt firm posiadających magazyny, jedna duża firma oferująca wolne powierzchnie w pięciu lokalizacjach w Polsce oraz dwie duże agencje nieruchomości komercyjnych — Axi Immo i Jartom.
Wolne powierzchnie
— Naszym celem jest zgromadzenie w bazie wszystkich dostępnych od ręki powierzchni w Polsce. Są to magazyny klasy A w wielkich parkach logistycznych, ale też starsze i mniejsze obiekty oraz wiaty i utwardzone place nadające się do przechowywania towarów — mówi Andrzej Rudko, prezes spółki ForLogistic.
Platforma jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli, którzy np. między wcześniejszą a kolejną umową najmu mają chwilowo wolną powierzchnię. Takie czasowe pustostany mogą trwać nawet kilka miesięcy, podczas których powierzchnia nie zarabia, a koszty trzeba ponosić.
Najemcy większych powierzchni często mają w umowach zapisaną możliwość podnajmowania niewykorzystywanych metrów. Zdarza się to zwłaszcza w przypadku firm, które zakładając rozwój w ciągu kliku najbliższych lat, podpisują umowy na większą niż początkowo potrzebna powierzchnię. Oni również mogliby skorzystać z platformy.
Potrzeba rodzi pomysł
Wśród potencjalnych klientów założyciele start-upu wymieniają firmy, które potrzebują magazynować towar przez krótszy czas, albo stoją w obliczu nagłej potrzeby ich tymczasowego przechowania.
— Pracując wcześniej w agencji nieruchomości, dostałem pewnego dnia zlecenie wymagające natychmiastowego znalezienia powierzchni potrzebnej do przechowywania towarów przez dwa dni. Transport dotarł do Polski w piątek wieczorem w kilku TIR-ach, a magazyn docelowy przez weekend nie pracował. Po wielu telefonach udało mi się znaleźć prywatnego przedsiębiorcę, ale nie było to łatwe — mówi Albert Lis, dyrektor operacyjny spółki.
Podobne przypadki nie są rzadkością. Częste są też sytuacje, gdy firma szuka tymczasowej powierzchni podczas przenoszenia towarów do nowego magazynu czy też potrzebuje powierzchni magazynowej tylko przez kwartał.
— Jedna z firm spożywczych stwierdziła, że wolałaby zapłacić podwójny czynsz za trzy miesiące, czyli za faktyczny czas wykorzystania powierzchni, niż płacić np. za roczną umowę — mówi Andrzej Rudko.
Platforma ma skupić dostępne lokalizacje i zaoferować rozwiązanie na takie okoliczności. Poprzez precyzyjne filtry klient może wyszukać powierzchnię według terminów dostarczenia towarów i ich rozładunku, lokalizacji, wielkości powierzchni oraz specyfikacji magazynów. Tu m.in. są ważne dla firm opcje dotyczące obsługi obiektu, urządzeń (np. suwnica, szerokości bram itp.).
— Zatwierdzając swój wybór, klient wysyła pytanie do właściciela powierzchni, określając rodzaj towaru, jaki chce przechowywać. Akceptując ofertę klienta właściciel przekierowuje go do systemu płatności online i system generuje umowę. W określonym terminie powierzchnia czeka na klienta — mówi Albert Lis.
Potencjał rynku
Założyciele spółki ForLogistic oszacowali potencjał rynkowy obsługiwanej niszy w Polsce na około 300 mln zł rocznie. Uwzględnili łączną wielkość powierzchni magazynowej i współczynnik pustostanów.
— Ta pierwsza wynosi obecnie blisko 21 mln m kw., a współczynnik pustostanów to około 7 proc. Obecne stawki czynszowe wahają się między 3 a 4 EUR za m kw. miesięcznie. Zważywszy, że należy do tego doliczyć powierzchnie dostępne na zasadach podnajmu, nasze szacunki są bardzo ostrożne — mówi Andrzej Rudko.
Trwają już rozmowy o ekspansji na inne rynki europejskie. Na początek na celowniku znalazły się Hiszpania i Chorwacja.
Spółka ForLogistic została zarejestrowana pół roku temu, gdy jej pomysłodawcy znaleźli pierwszego inwestora — Macieja Woźniaka, który został dyrektorem generalnym. Wcześniej pomysł przedstawili podczas konkursu #ideaHACK współorganizowanego przez warszawski Cambridge Innovation Center (CIC Warsaw). Dostali wyróżnienie uzyskując dostęp do nowoczesnej przestrzeni coworkingowej w centrum Warszawy. Dzięki współpracy CIC Warsaw z wieloma podmiotami znaleźli tu kolejnych inwestorów, obsługę prawną oraz IT. Od inwestorów uzyskali nie tylko fundusze na rozruch firmy — 1,1 mln zł, ale też wsparcie mentorskie.
W 2020 r. byliśmy świadkami rekordowej aktywności najemców w zakresie podpisywania krótkoterminowych umów najmu. W ramach tych transakcji wynajęto aż 594 tys. m kw. powierzchni, o 95 proc. więcej niż w 2019 r. Analizując te dane możemy założyć, że najem krótkoterminowy staje się coraz popularniejszy i jest pewnego rodzaju elastyczną opcją dla firm, które potrzebują szybko zabezpieczyć dodatkową przestrzeń na okresowy wzrost sprzedaży. Ponadto jest wiele branż, które z różnych powodów nie są zainteresowane wynajmem na rok lub dłużej, potrzebując powierzchni np. na tydzień lub kilka tygodni. W tej grupie znajdują się branża eventowa, studia nagraniowe, dystrybutorzy czy spedytorzy. Usługa, z którą wychodzi ForLogistic, udostępni dotychczas niedostępną powierzchnię nowej grupie najemców. Firmy muszą jednak być przygotowane na zdecydowanie wyższe stawki niż w przypadku umowy tradycyjnej. W takim modelu usługa ForLogistic ma szansę na rozwój w Polsce i Europie.