Start-up wynajmie magazyny na doby

opublikowano: 09-03-2021, 20:00

Testowa wersja platformy udostępniającej od ręki wolne powierzchnie magazynowe już działa. Jej twórcy rozmawiają już o ekspansji w Europie.

Od 4 marca 2021 r. w internecie dostępna jest wersja beta platformy ForLogistic, umożliwiającej elastyczne wynajmowanie powierzchni magazynowej. To pierwsza w Polsce i Europie platforma w branży magazynowej oparta na ekonomii współdzielenia. Jej założyciele – Albert Lis i Andrzej Rudko – porównują jej działanie do znanych portali turystycznych udostępniających online noclegi w hotelach i prywatnych apartamentach (np. Booking.com).

Czas to pieniądz:
Czas to pieniądz:
Aplikacja ForLogisitic ma skrócić do minimum czas poszukiwań i zautomatyzować proces najmu magazynów — mówią założyciele spółki (od lewej): Maciej Woźniak, Albert Lis i Andrzej Rudko.

Dla rynku nieruchomości magazynowych forma najmu opracowana przez ForLogistic to rewolucja. Dotychczas wynajęcie powierzchni magazynowej wymagało podpisania umowy przeważnie na 3, 5, a nawet więcej lat. Znalezienie magazynu do wynajęcia na rok było bardzo czasochłonne i często kończyło się niepowodzeniem. Tymczasem dzięki nowej platformie jest możliwe przechowanie towarów choćby przez kilka dni.

Z portalem współpracuje już kilkadziesiąt firm posiadających magazyny, jedna duża firma oferująca wolne powierzchnie w pięciu lokalizacjach w Polsce oraz dwie duże agencje nieruchomości komercyjnych — Axi Immo i Jartom.

Wolne powierzchnie

— Naszym celem jest zgromadzenie w bazie wszystkich dostępnych od ręki powierzchni w Polsce. Są to magazyny klasy A w wielkich parkach logistycznych, ale też starsze i mniejsze obiekty oraz wiaty i utwardzone place nadające się do przechowywania towarów — mówi Andrzej Rudko, prezes spółki ForLogistic.

Platforma jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli, którzy np. między wcześniejszą a kolejną umową najmu mają chwilowo wolną powierzchnię. Takie czasowe pustostany mogą trwać nawet kilka miesięcy, podczas których powierzchnia nie zarabia, a koszty trzeba ponosić.

Najemcy większych powierzchni często mają w umowach zapisaną możliwość podnajmowania niewykorzystywanych metrów. Zdarza się to zwłaszcza w przypadku firm, które zakładając rozwój w ciągu kliku najbliższych lat, podpisują umowy na większą niż początkowo potrzebna powierzchnię. Oni również mogliby skorzystać z platformy.

Potrzeba rodzi pomysł

Wśród potencjalnych klientów założyciele start-upu wymieniają firmy, które potrzebują magazynować towar przez krótszy czas, albo stoją w obliczu nagłej potrzeby ich tymczasowego przechowania.

— Pracując wcześniej w agencji nieruchomości, dostałem pewnego dnia zlecenie wymagające natychmiastowego znalezienia powierzchni potrzebnej do przechowywania towarów przez dwa dni. Transport dotarł do Polski w piątek wieczorem w kilku TIR-ach, a magazyn docelowy przez weekend nie pracował. Po wielu telefonach udało mi się znaleźć prywatnego przedsiębiorcę, ale nie było to łatwe — mówi Albert Lis, dyrektor operacyjny spółki.

Podobne przypadki nie są rzadkością. Częste są też sytuacje, gdy firma szuka tymczasowej powierzchni podczas przenoszenia towarów do nowego magazynu czy też potrzebuje powierzchni magazynowej tylko przez kwartał.

— Jedna z firm spożywczych stwierdziła, że wolałaby zapłacić podwójny czynsz za trzy miesiące, czyli za faktyczny czas wykorzystania powierzchni, niż płacić np. za roczną umowę — mówi Andrzej Rudko.

Platforma ma skupić dostępne lokalizacje i zaoferować rozwiązanie na takie okoliczności. Poprzez precyzyjne filtry klient może wyszukać powierzchnię według terminów dostarczenia towarów i ich rozładunku, lokalizacji, wielkości powierzchni oraz specyfikacji magazynów. Tu m.in. są ważne dla firm opcje dotyczące obsługi obiektu, urządzeń (np. suwnica, szerokości bram itp.).

— Zatwierdzając swój wybór, klient wysyła pytanie do właściciela powierzchni, określając rodzaj towaru, jaki chce przechowywać. Akceptując ofertę klienta właściciel przekierowuje go do systemu płatności online i system generuje umowę. W określonym terminie powierzchnia czeka na klienta — mówi Albert Lis.

Potencjał rynku

Założyciele spółki ForLogistic oszacowali potencjał rynkowy obsługiwanej niszy w Polsce na około 300 mln zł rocznie. Uwzględnili łączną wielkość powierzchni magazynowej i współczynnik pustostanów.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Ta pierwsza wynosi obecnie blisko 21 mln m kw., a współczynnik pustostanów to około 7 proc. Obecne stawki czynszowe wahają się między 3 a 4 EUR za m kw. miesięcznie. Zważywszy, że należy do tego doliczyć powierzchnie dostępne na zasadach podnajmu, nasze szacunki są bardzo ostrożne — mówi Andrzej Rudko.

Trwają już rozmowy o ekspansji na inne rynki europejskie. Na początek na celowniku znalazły się Hiszpania i Chorwacja.

Spółka ForLogistic została zarejestrowana pół roku temu, gdy jej pomysłodawcy znaleźli pierwszego inwestora — Macieja Woźniaka, który został dyrektorem generalnym. Wcześniej pomysł przedstawili podczas konkursu #ideaHACK współorganizowanego przez warszawski Cambridge Innovation Center (CIC Warsaw). Dostali wyróżnienie uzyskując dostęp do nowoczesnej przestrzeni coworkingowej w centrum Warszawy. Dzięki współpracy CIC Warsaw z wieloma podmiotami znaleźli tu kolejnych inwestorów, obsługę prawną oraz IT. Od inwestorów uzyskali nie tylko fundusze na rozruch firmy — 1,1 mln zł, ale też wsparcie mentorskie.

Okiem eksperta
Szansa na rozwój w Polsce i Europie
Karol Osiecki
dyrektor ds. rozwoju w sektorze magazynowym Axi Immo

W 2020 r. byliśmy świadkami rekordowej aktywności najemców w zakresie podpisywania krótkoterminowych umów najmu. W ramach tych transakcji wynajęto aż 594 tys. m kw. powierzchni, o 95 proc. więcej niż w 2019 r. Analizując te dane możemy założyć, że najem krótkoterminowy staje się coraz popularniejszy i jest pewnego rodzaju elastyczną opcją dla firm, które potrzebują szybko zabezpieczyć dodatkową przestrzeń na okresowy wzrost sprzedaży. Ponadto jest wiele branż, które z różnych powodów nie są zainteresowane wynajmem na rok lub dłużej, potrzebując powierzchni np. na tydzień lub kilka tygodni. W tej grupie znajdują się branża eventowa, studia nagraniowe, dystrybutorzy czy spedytorzy. Usługa, z którą wychodzi ForLogistic, udostępni dotychczas niedostępną powierzchnię nowej grupie najemców. Firmy muszą jednak być przygotowane na zdecydowanie wyższe stawki niż w przypadku umowy tradycyjnej. W takim modelu usługa ForLogistic ma szansę na rozwój w Polsce i Europie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane