Jak poinformował portal bielsko.info, nadzwyczajne zgromadzenie wspólników FCA Powertrain Poland podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki FCA Powertrain w Bielsku-Białej i powołaniu likwidatora. Informację o rozwiązaniu spółki potwierdziła Wanda Stróżyk, przewodnicząca MOZ NSZZ Solidarność przy FCA Poland.
– Dyrekcja poinformowała nas o likwidacji zakładu FCA Powertrain Poland. Tym samym wręczono nam pismo o zwolnieniach grupowych wszystkich 468 pracowników – powiedziała portalowi Wanda Stróżyk.
Zarząd wchodzącej w skład koncernu Stellantis spółki FCA Powertrain Poland poinformował w komunikacie, że wspólnie ze związkami zawodowymi wypracuje społecznie akceptowalne rozwiązania zapewniające grupie około 500 pracowników jak „najlepsze warunki potrzebne do przejścia przez proces zmiany zawodowej”. Stellantis zapewnia, że zaoferuje osobom dotychczas zatrudnionym w bielskiej fabryce pracę w innych zakładach produkcyjnych w Polsce, jeśli wyrażą zainteresowanie tą możliwością.
Miejsca pracy odchodzącym z bielskiej fabryki oferują zakłady produkujące pojazdy osobowe i dostawcze w Tychach i Gliwicach oraz inne spółki należące do koncernu w Polsce. Chodzi o m.in fabrykę siników w Tychach, która przygotowuje się do planowanego w tym roku uruchomienia produkcji nowej generacji silnika PureTech dla napędów hybrydowych i odlewnię żeliwa Teksid Poland w Skoczowie, która uruchamia linię obróbczą na potrzeby produkcji komponentów do pojazdów marek Stellantis.
Powodem wygaszania produkcji w bielskich zakładach są w głównej mierze przepisy uchwalone przez Unię Europejską, zakazujące sprzedaży nowych pojazdów z napędem spalinowym od 2035 r. W lutym 2023 r. zarząd spółki FCA Powertrain Poland zapowiedział zmniejszenie o 300 osób załogi w bielskiej fabryce.
Produkcję silników w Bielsku-Białej uruchomiono w 2003 r. Odtąd z taśm zjechało ponad 6 mln silników.