Stocznia Szczecińska znów powiększa grupę
Do ponad 20 firm kontrolowanych przez Stocznię Szczecińską Porta Holding dołączyły dwie kolejne — Porta Baltic Service oraz Porta Żegluga.
Nowo powstałe firmy będą obsługiwać terminal paliwowy w Świnoujściu. Jego bezpośrednim właścicielem jest Porta Petrol, spółka prawie w 100 proc. zależna od Stoczni Szczecińskiej. W modernizowanym przez Portę Petrol terminalu dawnej jednostki Armii Radzieckiej docelowo będzie przeładowywanych 600-700 tys. ton paliw rocznie.
Kompetencje podzielone
Stocznia Szczecińska i Porta Petrol kontrolują 70 proc. Porty Baltic. Pozostałe 30 proc. należy do członków zarządu tej firmy. Natomiast Porta Żegluga jest w 100 proc. zależna od Stoczni Szczecińskiej.
— Pierwsza ze spółek zajmie się obsługą handlową Porta Petrol i jej bazy paliwowej w Świnoujściu. Natomiast Porta Żegluga — transportem paliw płynnych między świnoujską bazą a jej odbiorcami w głębi lądu — mówi Wojciech Sobecki, rzecznik Stoczni Szczecińskiej.
Spółki na giełdę
Stocznia Szczecińska Porta Holding została zarejestrowana pod koniec września i skupia wszystkie (ponad 20) podmioty gospodarcze zależne od Stoczni Szczecińskiej. Utworzenie holdingu związane jest m.in. z realizacją planów obniżenia kosztów funkcjonowania stoczni. W przyszłości niektóre ze spółek holdingu mają trafić na warszawską giełdę. Prawdopodobnie jako pierwsze na GPW zadebiutują Porta Eko Cynk i Porta Petrol.