Strach jechać do pracy na rowerze

07-10-2015, 22:00

Cykliści nie czują się na polskich drogach bezpiecznie. Jak temu zaradzić?

Braki i niedociągnięcia infrastruktury rowerowej są jedną z głównych przyczyn rosnącej od pięciu lat liczby wypadków z udziałem cyklistów (z 11 981 w 2011 r. do 14 195 w 2014 r.). To m.in. dlatego co drugi pracownik w Polsce nadal wybiera samochód jako środek transportu do pracy — wynika z analiz Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK). Z kolei według raportu „Rowerzyści w Europie” Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Polska jest w czołówce najbardziej niebezpiecznych dla rowerzystów krajów Unii Europejskiej.

Gorsze statystyki odnotowuje się już tylko w Holandii, ale tam odsetek osób wybierających rower jako codzienny środek transportu jest znacznie wyższy. Liczba wypadków z udziałem rowerzystów najbardziej rośnie w dużych miastach. Wynika to przede wszystkim ze wzmożonego ruchu ulicznego i stałego wzrostu liczby mieszkańców aglomeracji.

Problemem jest infrastruktura rowerowa, ale także podejście kierujących samochodami do rowerzystów. Ścieżek rowerowych, zwłaszcza w miastach, przybywa, choć powoli. W 2014 r. w Warszawie oddano do użytku około 53 km dróg i pasów rowerowych, a w budowie jest kolejnych kilkadziesiąt.

Coraz więcej powstaje ich także w innych miastach, np. Krakowie i Poznaniu. W tym pierwszym dzięki współpracy władz miasta z deweloperami, organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami ma być zrealizowany projekt zagospodarowaniaprzestrzeni miejskiej Superścieżka.

— Zdajemy sobie sprawę z tego, że rower jest jednym z najbardziej ekologicznych i przyjaznych dla miasta środków transportu, dlatego zawsze dbamy o to, aby zapewnić wygodną infrastrukturę dla użytkowników naszych inwestycji biurowych. Projekt Superścieżki, realizowany w okolicy naszego budynku Axis będzie czymś więcej niż tylko ścieżką rowerową. Wpisuje się w światowy trend tzw. placemakingu, czyli tworzenia dobrej przestrzeni miejskiej. W tym przypadku uwidacznia się to w szczególny sposób, ponieważ Superścieżka jest projektowana we współpracy z mieszkańcami Krakowa.

Już niebawem zdecydują oni, jakie rozwiązania, np. stworzenia terenów rekreacyjnych czy elementów małej architektury, które będą ciekawym urozmaiceniem dla okolicznych mieszkańców i podróżujących tamtędy osób, zostaną wykorzystane w projekcie — informuje Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland. Właśnie poprawa infrastruktury rowerowej wokół biura mogłaby zachęcić ludzi do częstszej jazdy do pracy na rowerze — wynika z tegorocznego raportu „BPO&SSC the sector speaks”, opracowanego przez firmy Skanska i JLL, pracodawcy w Polsce coraz częściej inwestują m.in. w stojaki na rowery i zwracają uwagę na liczbę ścieżek rowerowych wokół biurowca.

Korzyści jest wiele, m.in. lepsze samopoczucie pracowników, mniejsza absencja, mniejsze koszty utrzymania parkingu. Ale na znaczące efekty — w postaci tłumów porzucających samochody i komunikację miejską na rzecz rowerów — trzeba pewnie jeszcze bardzo długo czekać. [AGO]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Strach jechać do pracy na rowerze