Czytasz dzięki

Strata Nissana najwyższa od 20 lat

opublikowano: 28-05-2020, 12:23

Koncern Nissan Motor odnotował w minionym roku fiskalnym największą stratę od dwóch dziesięcioleci. Japońska firma zmuszona jest wdrożyć globalny plan restrukturyzacji, wyeliminować dziesiątki tysięcy miejsc pracy, zmniejszyć skalę produkcji i liczbę modeli by zredukować około 300 mld jenów kosztów stałych rocznie.

Strata netto za rok zakończony 31 marca 2020 r. osiągnęła pułap 671 mld jenów (6,2 mld USD). To pierwszy ujemny wynik od dekady i największa strata w ciągu dwudziestu lat.

Nissan
fot. ALBERT GEA/Reuters/Forum

Wynik obejmuje sięgające 603 mld jenów koszty restrukturyzacji i utraty wartości.

Sprzedaż za rok obrotowy do marca spadła o 15 proc. do 9,9 bln jenów. Nissan nie opublikował prognozy finansowej na bieżący okres, powołując się na niepewność związaną z pandemia koronawirusa. Tylko w kwietniu produkcja zmniejszyła się o 62 proc.

Ujawniony w czwartek czteroletni plan naprawczy zakłada zmniejszenie produkcji o 20 proc. do około 5,4 mln pojazdów rocznie i obejmuje zamknięcie fabryk Nissana w Barcelonie oraz w Indonezji.

Producent z Jokohamy zmniejszy liczbę modeli do mniej niż 55 z obecnych 69, planując wprowadzenie 12 nowych pojazdów w ciągu najbliższych 18 miesięcy. 

W ramach trójstronnego sojuszu z Renault i Mitsubishi Motors (czytaj więcej>>Renault, Nissan i Mitsubishi zacieśniają współpracę), Nissan koncentruje się na swoich głównych rynkach w USA, Japonii i Chinach.

Wolumen sprzedaży Nissana w Chinach wzrósł w kwietniu o 1,1 proc. do 122 846 pojazdów, co pozwoliło mu odzyskać część udziału w rynku.

Koncern twierdzi, że ma „wystarczającą płynność, aby pokonywać trudne środowisko biznesowe”, z gotówką i ekwiwalentami pieniężnymi w wysokości 1,5 bln jenów i dostępem do kredytu na około 1,3 bln jenów.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Polecane