Studentowi trudniej o pracę

ANB
opublikowano: 27-05-2021, 12:27

Pandemia COVID-19 negatywnie odbiła się m.in. na perspektywach znalezienia wymarzonej posady.

W opinii młodych Polaków pandemia COVID-19 zmniejszyła ich szanse na rynku pracy - zadeklarowało tak około 49 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu PwC, Well.hr i Absolvent Consulting (dane zebrane w najnowszym raporcie „Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”). W trudnej sytuacji odnaleźć umiała się natomiast blisko1/5 ankietowanych studentów i absolwentów – uważają, że w ich przypadku możliwości podjęcia zatrudnienia i pozyskania ciekawego zajęcia są obecnie większe niż wcześniej.

Na pierwszym miejscu listy najbardziej przydatnych kompetencji znalazły się: otwartość i szybka adaptacja do zmian, zdolność łączenia różnych umiejętności, szybkie uczenie się nowych rzeczy. Bardzo wysoką pozycję mają także kompetencje IT i znajomość języków programowania.

Co znamienne, po ponad roku od wybuchu pandemii w Polsce, zmianie uległo nastawienie i oczekiwania młodych osób wobec miejsca pracy. O ile tak samo ważna pozostaje możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego, a spodziewany poziom zarobków nawet nieco wzrasta, o tyle już mniej istotna dla respondentów staje się np. atmosfera pracy. Pracownikom na początku drogi zawodowej znacznie łatwiej dziś zaakceptować także brak możliwości rozwoju, nieadekwatne do oczekiwań zarobki czy wysoki poziom stresu w pracy.

Młodzi zaczęli natomiast stawiać na stabilizację – wzrosły oczekiwania związane z wykonywaniem pracy zgodnej z profilem wykształcenia i zatrudnieniem w oparciu o umowę o pracę.

Jaki jest, zdaniem najmłodszego pokolenia na rynku pracy, dobry pracodawca? Oto najczęściej wskazywane cechy: przywiązuje wagę do wdrożenia pracownika (około 60 proc. wskazań), cieszy się pozytywną opinią (50 proc.), posiada bogatą ofertę benefitów (46 proc.), ujawnia poziom wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę (46 proc.), prowadzi szkolenia lub spotkania online (44 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane