Styropian i wełna podzieliły rynek

Paweł Mazur
opublikowano: 1999-11-25 00:00

Styropian i wełna podzieliły rynek

TRADYCYJNE OCIEPLANIE: W Polsce działa około 160 producentów styropianu, z czego tak naprawdę liczy się 10 firm — twierdzi Jan Sarzyński, prezes biskupieckiego Styropolu, największego krajowego producenta styropianu, mającego 18-proc. udział w rynku. fot. G. Kawecki

O zbyt swoich wyrobów przez najbliższe lata nie muszą się martwić producenci materiałów termoizolacyjnych. Poza nowym budownictwem, ocieplenia wymagają budynki już stojące. W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku wzrost robót remontowo-konserwacyjnych był prawie o 4 proc. wyższy niż w takim samym okresie 1998 r. Dla porównania, roboty inwestycyjno-modernizacyjne wzrosły w tym czasie o 2,3 proc.

Trwający od kilku lat budowlany boom w Polsce spowodował automatycznie zwiększone zapotrzebowanie tego sektora na materiały budowlane, w tym materiały termoizolacyjne, takie jak wełna mineralna i styropian. Branża termoizolacyjna ulokowana w Polsce może więc być spokojna o zbyt na swoje wyroby przez najbliższe lata. Same inwestycje zagraniczne odbierają około 35 proc. produkowanej w kraju termoizolacji. Uwolnienie cen energii spowoduje, że coraz częściej poszukiwać się będzie jej oszczędności.

Oszczędność energii

Przy odpowiedniej izolacji można zredukować straty ciepła nawet o 80 proc., z czego prawie 70 proc. przypada na odpowiednią izolację ścian, stropów i podłóg. Jest więc o co walczyć, tym bardziej że oprócz nowo wznoszonych obiektów trzeba docieplić setki tysięcy wybudowanych przez dziesięciolecia budynków, które docieplenia wymagają.

Jeszcze do niedawna rynek materiałów termoizolacyjnych zdominowany był przez styropian. Teraz te proporcje zdają się wyrównywać. Według ostrożnych szacunków, 50 proc. segmentu rynku kontrolują producenci wełny i 50 producenci styropianu.

Rynek termoizolacji

Czołową pozycję na rynku wełny zajmuje Rockwool, który produkuje wełnę kamienną. Drugi potentat to Isover, wytwarzający wełnę szklaną i kamienną w Gliwicach. Paroc, mający fabrykę w Trzemesznie, zamierza kosztem około 10 mln zł oddać do użytku nową linię produkcyjną. Pfleiderer producent wełny szklanej, który sprzedaje swoje wyroby na polskim rynku od 1995 roku (działająca w Polsce pod szyldem Pfleiderer Technika Izolacyjna Polska), planuje w niedalekiej przyszłości uruchomić zakład produkcyjny w Dąbrowie Górniczej. W fabryce zatrudniającej 120 osób produkowane będzie 20 tys. ton wełny mineralnej rocznie.

— W ubiegłym roku wyprodukowano w Polsce około 200 tys. ton wełny mineralnej. Dodatkowe 40 tys. ton pochodziło z importu. Od ośmiu lat obserwujemy 15-20- -proc. wzrost segmentu izolacji. Przez następnych pięć lat wzrost ten w wartościach stałych powinien wynieść ponad 10 proc. rocznie — twierdzi Tomasz Kowalski, przewodniczący zarządu Stowarzyszenia Producentów Wełny Mineralnej i Szklanej MIWO.

Jeśli chodzi o styropian, jego globalna produkcja w ubiegłym roku wyniosła 6,5 mln m. sześciennych. 90 proc. z tej ilości zużywane jest do izolacji cieplnej, a pozostałe 10 proc. wykorzystuje się jako różnego rodzaju opakowania. O zwiększeniu zapotrzebowania na styropian może świadczyć wzrost produkcji polistyrenu. W 1994 roku wyniosła ona 38 tys. ton, by w roku 1998 osiągnąć poziom 105,2 tys. ton. W tym roku wartość ta może zwiększyć się o 20 proc.

Paweł Mazur