Swissmed kusi zmianą strategii

Sebastian Gawłowski
14-10-2005, 00:00

Firma oferująca usługi medyczne na Wybrzeżu Gdańskim po raz drugi wyciąga do inwestorów giełdowych rękę po pieniądze. Spółka chce uzyskać 14 mln zł. To kwota 3,5 razy większa od pozyskanej w ubiegłorocznej, pierwszej ofercie publicznej. Zarząd ma nadzieję, że przez rok od debiutu właśnie w takim stopniu wzrosło zaufanie do spółki. Kilkakrotne przełożenie terminu emisji świadczy jednak o tym, że Swissmedowi nadal trudno przekonać inwestorów. Może uda się dzięki nowej strategii?

Ograniczone zaufanie do firmy nie dziwi. Na giełdzie spółce przypięto łatkę spekulacyjnej. Przez dłuższy czas wskaźniki zadłużenia Swissmedu były niskie. Emitent ma jednak kłopoty z Narodowym Funduszem Zdrowia. Wydawałoby się, że to stabilne źródło przychodów. Tymczasem spółka narzeka, że jest dyskryminowana w porównaniu z publicznymi placówkami, które dostają z funduszu więcej pieniędzy. Swissmed robi jednak sporo, by przekonać inwestorów. Spłacił część wierzycieli, zwiększa przychody i zmniejsza straty. Zmienił także strategię rozwoju. Dotychczas koncentrował się na budowie szpitala dla bogatych klientów w Gdańsku i taki model chciał kopiować w innych miastach. Teraz środki z emisji chce jednak wykorzystać na przejęcia sieci przychodni. Każda akwizycja ma skokowo zwiększać przychody ze sprzedaży. Brzmi to znajomo. Taki model zaproponował inwestorom wrocławski EMC, który debiutował na GPW w lipcu. Wygląda na to, że przekonał ich do siebie znacznie szybciej niż gdańska firma. EMC wyszedł na plus wcześniej od Swissmedu, a wskaźniki zadłużenia ma na bezpieczniejszym poziomie.

Obie spółki jeszcze przez długi czas będą traktowane przez inwestorów z ostrożnością, gdyż oceniane są przez pryzmat sytuacji na rynku usług medycznych. Tymczasem normalność wkracza do tego sektora bardzo powoli. Nowy rząd szykuje się do kolejnych zmian, zwiększając tym samym niepewność. Plany PiS przewidują włączenie finansowania w służbie zdrowia do budżetu. To krok wstecz w tworzeniu zdrowych zasad rynku oraz poprawie jakości i konkurencyjności tych usług. Prywatne ubezpieczenia zdrowotne są nadal tylko w sferze marzeń. Rozwiały się nadzieje na turystykę medyczną z Zachodu. Rynek ma duży potencjał rozwoju, ale czynniki ryzyka sprawiają, że spółki muszą szybciej wykazać się przed inwestorami umiejętnością zarabiania pieniędzy. Na razie bliżej tego celu jest EMC Instytut Medyczny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Gawłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Swissmed kusi zmianą strategii