System dla budów i remontów

Grzegorz Wierzbicki
14-04-2003, 00:00

Wdrożenie w Remechu umożliwiło bieżącą kontrolę planowania i wykonania przyjętych do realizacji zleceń remontowych, produkcyjnych i inwestycyjnych.

Remech wybrał rozwiązanie pozwalające na lepsze i bardziej efektywne kierowanie 600-osobowym zakładem, a podstawowym motywem wyboru systemu było dostosowanie do aktualnych potrzeb rynku, czyli sprawne i efektywne realizowanie zleceń oraz kontrola kosztów własnych. Spośród dostawców, którzy złożyli oferty na aplikacje i usługi wdrożeniowe, Grupa Remech wybrała rozwiązanie szczecińskiej firmy ATS-Systemy Informatyczne, która zaproponowała zintegrowany system klasy ERP, oparty na oprogramowaniu Dynamics firmy Microsoft Great Plans, oraz bazę danych Microsoft SQL Serwer 2000. ATS SI, spółka która wdrożyła Dynamics już w kilkunastu firmach w województwach zachodniopomorskim i lubuskim, ma tytuł najlepszego Partnera Microsoft Great Plains Business Solutions w Polsce, w kategorii „obsługa klienta”.

Kolejność nieprzypadkowa

Remech zatrudnia około 600 inżynierów, techników, robotników i ekonomistów. Jest jednym z największych przedsiębiorstw serwisowo-remontowych w Polsce, specjalizujących się w zaawansowanych technicznie i technologicznie zadaniach serwisowych, montażowych, remontowych i inwestycyjnych. Do zarządzania spółka potrzebowała systemu obejmującego finanse i księgowość, gospodarkę materiałową, remonty, produkcję, dystrybucję, rozrachunki oraz zasoby ludzkie. Wdrożenie podzielono na etapy, zgodnie z hierarchią potrzeb.

— Pierwszym zadaniem było uruchomienie modułu Kadry i płace, aby działający system pozwolił naliczyć wynagrodzenia. Trzeba było przenieść dane kadrowe pracowników, uzupełnić historię ich zatrudnienia, podstawy do naliczania zasiłków chorobowych, do urlopów itp. Było to konieczne, ponieważ spółka Remech została zobligowana do kontynuacji unormowań dotyczących wynagradzania pracowników, wynikających z zakładowego układu zbiorowego pracy obowiązującego w Zakładach Chemicznych Police, których częścią była do niedawna. Udało nam się tego dokonać w niecałe dwa miesiące i był to dla nas pierwszy sprawdzian — tłumaczy Zbigniew Łyczakowski, prezes ATS SI.

W kolejnych etapach wdrożone zostały moduły: Finansowo-księgowy, Dystrybucji i Rozrachunków. Równocześnie prowadzono prace związane z wdrożeniem modułu Obsługa produkcji. Stopniowo uruchamiano: techniczne przygotowanie produkcji, zamówienia, sterowanie produkcją, rejestracja produkcji oraz planowanie.

— Wdrożenie pakietu produkcyjnego było warunkiem powodzenia całego projektu. Remech realizuje rocznie kilka tysięcy zleceń produkcyjnych i remontowych, dlatego też bardzo ważne jest zachowanie kontroli nad kosztami, zasobami oraz terminami realizowanych zleceń. Nie byłoby to możliwe bez zintegrowanego pakietu ERP. W tak dużej firmie i przy tak dużej liczbie zleceń trudno byłoby zapanować nad obiegiem dokumentacji oraz zadań z nim związanych. Wdrożenie systemu pomogło spółce uporać się zarówno z tą kwestią, jak i szeregiem innych zagadnień z dziedziny zarządzania kosztami — mówi Zbigniew Goworek, dyrektor ds. produkcji w Remechu.

Mimo zróżnicowanego zakresu funkcjonalnego oraz dużej liczby użytkowników system udało się wdrożyć dość szybko — w ciągu 10 miesięcy.

— Już dzisiaj, po zaledwie kilku miesiącach funkcjonowania systemu, jego zalety i przydatność dla takiej firmy jak Remech należy ocenić wysoko — mówi Marian Klikawka, prezes zarządu Remech Grupa Remontowo-Inwestycyjna.

Pełna kontrola

Wdrożenie systemu Dynamics 6.0 umożliwiło bieżącą kontrolę planowania i wykonania przyjętych do realizacji zleceń remontowych, produkcyjnych i inwestycyjnych. Ocena rentowności pozwala sprawdzać wyniki ekonomiczne poszczególnych zadań z analizą metodą drill down, czyli przechodzenia z ogólnych informacji w raporcie do transakcji źródłowych, które wpłynęły na otrzymany wynik. Ważnym elementem jest też możliwość skonstruowania rozbudowanej struktury kosztów (z wykorzystaniem narzędzi do analiz finansowych — FRx, w które wyposażony jest Dynamics). Pozwala ona na szczegółowe analizy finansowe dla potrzeb controllingu.

Z perspektywą

— Obecnie system Dynamics wraz z zintegrowanym z nim pakietem Obsługa produkcji zaspokaja większość potrzeb firmy. Nie wszystkie możliwości systemu są jeszcze w pełni wykorzystywane, jednak stopniowo wraz z rozwojem firmy zastosowanie znajdują kolejne. Remech wykorzystuje wiele raportów i analiz przygotowanych w trakcie wdrożenia przez ATS, na potrzeby własnej sprawozdawczości. Obecnie, po zakończeniu prac, nowe raporty, wynikające ze zmieniających się potrzeb i przepisów, pracownicy Remechu są już w stanie wykonywać samodzielnie — podsumowuje Zbigniew Łyczakowski, prezes ATS-Systemy Informatyczne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Wierzbicki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / System dla budów i remontów