Szefowie mediów mają nad czym rozmyślać: PRASA

Paweł Sierpiński
14-04-2008, 00:00

W ostatnich dwóch latach na rynku dzienników zmian pod dostatkiem.

Upadki i wzloty dzienników

W ostatnich dwóch latach na rynku dzienników zmian pod dostatkiem.

Pierwsza była Agora, która zdecydowała się na wydawanie „Nowego Dnia”, nazwanego przez koncern — cokolwiek by to znaczyło — gazetą środka. Po trzech miesiącach — w lutym 2006 r. — tytuł zlikwidowała. W komunikacie prasowym podała, że mimo kolejnych akcji promocyjnych nie było szans na odwrócenie spadku sprzedaży.

Porażka Agory spowodowała, że Michał Sołowow zrezygnował z własnego zaawansowanego projektu dziennika, który miał powstać na bazie „Życia Warszawy”. Tłumaczył wtedy tygodnikowi „Newsweek Polska”: „Dziś już mam świadomość, że na tym rynku bardzo trudno zarobić pieniądze”.

Nie poddają się

Nie wystraszyło to innych. Axel Springer Polska, który wcześniej z powodzeniem wprowadził tabloid „Fakt”, postanowił wejść na polski rynek z kolejnym tytułem — tym razem opiniotwórczym — „Dziennikiem Polska Europa Świat”. Jeszcze w lutym ubiegłego roku rozpowszechnianie płatne razem tego tytułu wynosiło 223 tys. egz. Ostatnio spadło do 167 tys. (dane ZKDP).

Z kolei Grupa Wydawnicza Polskapresse, postanowiła, wykorzystując swoje dzienniki regionalne, stworzyć gazetę „Polska”, przedstawianą jako konkurencja dla „Gazety Wyborczej”. W ostatnich trzech miesiącach minionego roku średnie rozpowszechnianie płatne razem tych gazet wyniosło 378 tys. egzemplarzy. Jednak Związek Kontroli Dystrybucji Prasy nie sumuje sprzedaży dzienników regionalnych.

Zdaniem części ekspertów, przyszłość miała należeć do gazet bezpłatnych. Na polskim rynku zostały tylko dwa takie ogólnopolskie dzienniki: „Metro” (Agora) i „Echo Miasta” (Polskapresse). W minionym roku spółka TPP zamknęła „Metropol”. Według sprawozdania firmy, złożonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, jej strata wyniosła w 2005 r. 12 mln złotych.

Gorzej niż średnia

Z raportu CR Media Consulting wynika, że cały rynek reklamy prasowej wzrósł w 2007 r. o 5 proc. (to znacznie mniej, niż wyniosła średnia rynkowa — 12,8 proc.). Najwięcej w ubiegłym roku zarobiła na reklamach „Gazeta Wyborcza” — 998 mln zł (o 100 mln więcej niż rok wcześniej). Na drugim miejscu jest „Rzeczpospolita” ze 184 mln zł przychodów (dane Expert Monitor).

Z kolei największe rozpowszechnianie płatne razem miał w 2007 r. „Fakt” — 514 tys. egz., a za nim „Gazeta Wyborcza” — 448 tys. egz. Wydawcy coraz bardziej zaczynają też walczyć o prenumeratorów. W 2006 r. prenumeratę teczkową wprowadziła „Wyborcza”, obniżając przy tym cenę egzemplarza do jednego złotego. W ubiegłym roku sprzedawała w ten sposób 140 tys. egz. (prenumerata kolporterska, wydawnicza indywidualna, wydawnicza wielu egzemplarzy). W zeszłym roku na teczkową prenumeratę zdecydował się „Dziennik”. Z kolei „Puls Biznesu” wzmocnił do 30 osób dział telemarketingu, dzięki czemu sprzedaje w prenumeracie ponad 15 tys. egzemplarzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sierpiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / Szefowie mediów mają nad czym rozmyślać: PRASA