Szklana świetlana przyszłość

ACH
opublikowano: 2007-05-09 00:00

Polskie huty szkła należą do najnowocześniejszych w Europie. A nasze szklane opakowania mają bardzo dobrą renomę.

Polskie huty szkła należą do najnowocześniejszych w Europie. A nasze szklane opakowania mają bardzo dobrą renomę.

Słoiki i butelki bezbarwne (80 proc. wszystkich opakowań) są cenione ze względu na wysoką przezroczystość szkła, co pozwala na odpowiednią prezencję produktu spożywczego. W porównaniu np. ze szkłem z Włoch, lekko zielonym, polskie opakowania są bardzo atrakcyjne. Nasze huty szkła eksportują coraz więcej, a niewielki import dotyczy głównie opakowań tańszych (bliskość granicy) i nietypowych.

Polska, z 1,087 mln ton opakowań szklanych (wszystkie dane z 2005 r.), należy do średniej wielkości producentów w Europie. Więcej wytwarzają Niemcy (3,9 mln ton), Francja (3,8 mln ton) i Włochy (3,5 mln ton). W najbliższych latach przewiduje się dalszy wzrost produkcji opakowań szklanych w Polsce, w związku z rosnącą konsumpcją dóbr i eksportem. Tendencji tej nie powinny zakłócić wyroby z państw azjatyckich — prócz niewystarczającej jakości główną rolę odgrywa zbyt drogi transport.

W najbliższej przyszłości nie należy się też spodziewać zmian preferencji koloru szkła (przezroczyste, w masie barwione: brązowe i zielone), za to należy oczekiwać zróżnicowania form i kształtów opakowań, które będą miały za zadanie zindywidualizowanie sprzedawanego w nich produktu (fala, wymyślne kształty z zaburzonymi liniami, grawery).