Szklany sufit przebity

  • Dorota Czerwińska
14-07-2014, 00:00

49 proc. - tylu badanych przez Deloitte menedżerów uznało przyjmowanie szerokiej perpsektywy za najważniejszą kompetencję członków zarządów i rad nadzorczych.

W kraczamy w erę pewnych siebie menedżerek? Kompetencje kobiet w zarządach i radach nadzorczych już są wyższe niż mężczyzn. Zbadani przez firmę Deloitte menedżerowie niezależnie od szczebla, jaki zajmują w hierarchii firmy, wyżej oceniają kompetencje przywódcze kobiet członków zarządów niż mężczyzn. Panie wybijają się szczególnie umiejętnościami związanymi z budowaniem efektywnych relacji i firmy opartej na wartościach, rozwijaniem talentów oraz przewodzeniem zmianom. Co ważne, to właśnie te umiejętności będą, zdaniem ekspertów z Deloitte, najważniejsze w nowoczesnym biznesie. Panowie i panie otrzymali podobne oceny kompetencji w przypadku perspektywy finansowej i nastawienia na wzrost wartości firmy. Co ciekawe, także same kobiety w wybranych sprawach postrzegają swoje kompetencje jako dużo wyższe niż mężczyzn. Tak jest w przypadku przyjmowania szerokiej perspektywy, elastyczności działania, nastawienia na wzrost wartości firmy oraz tworzenia i realizacji wizji. I co równie ciekawe: badani mężczyźni tej różnicy nie dostrzegają. Generalnie dla mężczyzn płeć w zarządzie czy radzie nadzorczej nie ma znaczenia. Zdaniem Iwony Georgijew, partnera Deloitte i liderki Klubu SheXo, panowie mogą nie dostrzegać różnic w poziomie kompetencji zależnym od płci, bo niewiele kobiet w męskim środowisku nie jest przez nich rozpoznawalna jako odmienna. Natomiast kobiety wyraźnie doceniają odmienną wartość, jaką inne kobiety wnoszą zwłaszcza do rad nadzorczych, gdzie jest ich bardzo mało i są uwrażliwione na określoną grupę kompetencji społecznych.

— Nasze badanie po raz pierwszy pokazało istotną różnicę na plus w kobiecej samoocenie i postrzeganiu umiejętności przywódczych innych kobiet. Można więc mówić o przebiciu psychologicznego szklanego sufitu wśród polskich menedżerek, które coraz bardziej dostrzegają swoją wartość dla firm — komentuje Iwona Georgijew.

Badanie „Liderzy na dziś — Liderzy na jutro” na zlecenie Deloitte przeprowadziła firma Homo Homini wśród 172 menedżerów różnego szczebla oraz na 1100-osobowej próbie ogólnopolskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Szklany sufit przebity