Szkodzi pracownikowi i pracodawcy

  • Dorota Czerwińska
14-04-2014, 00:00

Im bardziej stresujące środowisko pracy, tym mniejsza efektywność ludzi i coraz gorsze wyniki firmy.

Rozpoczęła się dwuletnia ogólnopolska kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję”. Jej inicjatorem jest Europejska Agencja Zdrowia i Bezpieczeństwa w Pracy, której badania pokazują, że ponad połowa pracowników uznaje stres zawodowy za powszechny.

— Przyczynia się on do około połowy wszystkich nieobecności. Zajmuje w Europie drugie miejsce wśród najczęściej zgłaszanych problemów zdrowotnych związanych z pracą zawodową — informuje prof. Danuta Koradecka, dyrektor Centralnego Instytut Ochrony Pracy — Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP — PIB).

Nerwy, potem wypalenie

Co najbardziej stresuje Polaka? Badania pokazują, że ryzyko utraty zdrowia i życia, zagrożenie zwolnieniami z pracy i zła organizacja. — Zagrożenia psychospołeczne wynikają często ze złego planowania pracy, złej jej organizacji i złego zarządzania nią oraz z niekorzystnego otoczenia społecznego.

Warunkami pracy prowadzącymi do powstania zagrożeń psychospołecznych są na przykład nadmierne obciążenie pracą, sprzeczne wymagania i brak jasności co do podziału ról, brak udziału w podejmowaniu decyzji, które mają wpływ na pracownika, oraz brak wpływu na sposób wykonywania pracy, złe zarządzanie zmianami organizacyjnymi, nieskuteczna komunikacja, brak wsparcia przez kierownictwo lub współpracowników, molestowanie psychiczne i seksualne, przemoc osób trzecich — wylicza dr Dorota Żołnierczyk-Zreda z CIOP — PIB.

Pracownicy doświadczają stresu, gdy wymagania związane z ich pracą przewyższają ich zdolności do sprostania im lub praca jest poniżej ich kwalifikacji. Problemem jest konflikt praca — rodzina.

Ale stresuje nas również zbyt niskie wynagrodzenie w stosunku do wkładu pracy, ograniczenie możliwości rozwoju zawodowego oraz warunki, w jakich praca jest wykonywana — hałas, złe oświetlenie. Długotrwały stres prowadzi do braku satysfakcji z pracy, wyczerpania emocjonalnego, depresji, wypalenia zawodowego i obniżenia efektywności. Konsekwencją dla pracodawcy jest spadek produktywności, wzrost liczby wypadków przy pracy, większa fluktuacja, wzrost absencji, pogorszenie wizerunku firmy jako pracodawcy.

Po pomoc do CIOP

— Przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie stresu, który wpływa na absencję i zmniejsza produktywność. Celem kampanii jest promowanie zarządzania stresem i zapobieganie jego negatywnym skutkom. Stres jest problemem organizacyjnymi można sobie z nim radzić jak z każdym innym zagrożeniem związanym z BHP — twierdzi prof. Danuta Koradecka.

Kampania zapewnia pracownikom i pracodawcom wsparcie i doradztwo w zarządzaniu stresem i zagrożeniami psychospołecznymi związanymi z pracą. Wspieraniem profilaktyki antystresowej zajmuje się CIOP przy współpracy z Państwową Inspekcją Pracy. Organizuje bezpłatne szkolenia dla małych i średnich firm.

Program ustala się z uwzględnieniem specyfiki branży i potrzeb słuchaczy. Prezentowane są też narzędzia do oceny poziomu stresu w przedsiębiorstwie. Specjaliści pokazują ćwiczenia i techniki, które pomagają redukować napięcie. CIOP może także zorganizować debatę, spotkanie informacyjne lub integracyjne, które pomogą w zwalczaniu stresu. Więcej informacji znajduje się na stronie www.stres.ciop.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Szkodzi pracownikowi i pracodawcy