Szkolenie musi się opłacać

Dorota Czerwińska
opublikowano: 27-04-2007, 00:00

Szkolenia muszą być efektywne i powiązane ze strategią firmy. To główne nowe trendy na rynku szkoleń.

Efektywnie i atrakcyjnie

Szkolenia muszą być efektywne i powiązane ze strategią firmy. To główne nowe trendy na rynku szkoleń.

Presja na uzyskiwanie korzyści z inwestycji szkoleniowych sprawia, że wiele firm chce mierzyć ich realne efekty. Ostatnio w środowisku szkoleniowców dużo mówi się o modelu ROI (Return of investment) J. J Philipsa.

— Opiera się on na dwóch wskaźnikach, które pozwalają odpowiedzieć na pytanie, ile firma zyska pieniędzy w stosunku do nakładów, jakie poniosła na sfinansowanie szkolenia, i jaka będzie poprawa wyników pracy pracownika. Widać tu przeniesienie punktu ciężkości z oceny kompetencji pracowników na wyniki firmy — wyjaśnia Paweł Kopijer, doradca z 2C Dom Brokerski Szkoleń.

Będzie sprawniej

Jest to powiązane także z innym nowym trendem: tzw. human performance improvement (HPI), czyli doskonaleniem efektywności zasobów ludzkich.

— Szkolenia muszą być precyzyjnie określonym projektem, powiązanym ze strategią firmy, a osoba odpowiedzialna za rozwój pracowników ma poszukiwać luk w efektywności i rozwiązań, jak ją poprawić, na przykład dzięki szkoleniom. Edukacja ludzi musi być powiązana z procesami biznesowymi przedsiębiorstwa — mówi Paweł Kopijer.

— Szkolenia stają się narzędziem do sprawnego funkcjonowania firmy, a nie motywatorem dla pracowników — dodaje Tomasz Olejnik z firmy szkoleniowej AchieveGlobal.

Specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi doszli do wniosku, że nauka pracowników nie zawsze gwarantuje zmiany w ich postawach i umiejętnościach.

— Stąd coraz częściej szkoleniom towarzyszy doradztwo, jak najefektywniej zaplanować, przeprowadzić i utrwalić ich efekty — zauważa Tomasz Olejnik.

Sprzedaż, sprzedaż

Dzisiejsza rzeczywistość biznesowa to ostra konkurencja, stale rosnące oczekiwania klientów, presja czasu i ceny. Rośnie więc zapotrzebowanie na szkolenia, które pomogą firmom i pracownikom opanować te problemy.

— Odpowiedzią są warsztaty, które pokażą, jak prowadzić klienta od pierwszej rozmowy do podpisania umowy i jej kontynuacji. A także: jak pozycjonować się na tle konkurencji w czasach, gdy produkty firm z jednej branży bardzo się do siebie upodabniają. No i jak analizować rynek i efektywniej zarządzać sprzedażą — wymienia Tomasz Olejnik.

Koniecznością dla firm jest zdobywanie nowych klientów. Jak to robić, uczy szkolenie, które jest kolejną nowością na rynku — tzw. prospecting.

— Jest to sztuka docierania do przyszłych klientów, zanim jeszcze dojdzie do rozmowy sprzedażowej. Na razie te szkolenia są przeznaczone głównie dla branży B2B — tłumaczy specjalista z AchieveGlobal.

Musi być ciekawie

Po rozczarowaniu e-learningiem, gdy okazało się, że wbrew oczekiwaniom nie zastąpi on tradycyjnych form uczenia się, pojawiła się formuła łączenia działań tradycyjnych i nowych technologii, czyli tzw. blended learning. Z roku na rok rosną inwestycje z nim związane.

— Tworzone są tak zwane pigułki szkoleniowe. Pracownik sam przed komputerem szkoli się na przykład z nowych produktów, programów komputerowych itp., a trener wewnętrzny odpowiada na jego pytania czy wątpliwości. Takie szkolenia są zdecydowanie krótsze i pomocne zwłaszcza trenerom wewnętrznym, których wypala powtarzanie ciągle tych samych informacji — opowiada Paweł Kopijer.

Specjaliści twierdzą, że szkolenia będą też coraz bardziej multimedialnie.

— Dwudziesto-, trzydziestolatkowie inaczej przyswajają wiedzę niż ich starsi koledzy. Są przyzwyczajeni, że dostarczane im informacje są dynamiczne. Tradycyjne szkolenia ich nudzą. Żeby się skupić, potrzebują bodźców. Dlatego kursy będą urozmaicone różnymi elementami, na przykład pokazami filmów, interaktywnymi elementami e-learningu, grami symulacyjnymi itd. — przewiduje Tomasz Olejnik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Szkolenie musi się opłacać