Sztuczna inteligencja na usługach banku

ELŻBIETA SOLIŃSKA, Dyrektor Centralnego Obszaru Operacji Bankowych w Banku Zachodnim WBK
31-07-2018, 22:00

Roboty przestały być bohaterami filmów science fiction i wydaje się, że już na stałe zamieszkały w świecie realnego biznesu.

Wykorzystanie technologii RPA, czyli algorytmów automatyzujących procesy — przynajmniej według analiz Deloitte — ma się stać niemal powszechne w ciągu najbliższych pięciu lat.

Sektor finansowy jest jednym z tych, które najszybciej adaptują roboty. Celem jest skrócenie czasu wykonywania powtarzalnych zadań, wyeliminowanie pomyłek i błędów i oddelegowanie pracowników do bardziej rozwojowych czynności. W efekcie oznacza to znaczne obniżenie kosztów działania banku przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. To ogromny skok technologiczny, z którego efektów już korzystają klienci. W Banku Zachodnim WBK roboty zajmują się m.in. obsługą posprzedażową kredytów, gwarancji czy rachunków osobistych oraz przyśpieszają rozpatrywanie reklamacji, otwieranie akredytyw, przygotowywanie umów kredytowych i zabezpieczeń czy obsługę kompensat i spłat.

W odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań informatycznych, zastosowanie robotów nie wymaga zmian w kluczowych systemach IT, dzięki czemu można je szybciej wdrażać i działać bardziej zwinnie. Roboty korzystają z interfejsu użytkownika, czyli działają dokładnie tak samo, jak pracownik wykonujący przydzielone zadania. Uważamy, że roboty przynoszą wiele korzyści dla klientów, którzy uzyskują proste, szybsze, bardziej intuicyjne procesy, dostępne również zdalnie. Jednocześnie roboty pozwalają przekierować współczesną bankowość w stronę relacji z klientami, jako że czynności prostych nie muszą już wykonywać pracownicy. Ich czas pracy oraz kreatywność mogą zostać spożytkowane np. w celu opracowywania nowych rozwiązań czy koncentracji na rozwiązywaniu bardziej skomplikowanych problemów.

Wydaje się, że światy robotów i ludzi będą się przenikać i uzupełniać coraz mocniej, a umiejętność sprawnej integracji technologii RPA czy sztucznej inteligencji w strukturach organizacji już w najbliższej przyszłości będzie źródłem budowania przewagi na bardzo konkurencyjnym rynku usług finansowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ELŻBIETA SOLIŃSKA, Dyrektor Centralnego Obszaru Operacji Bankowych w Banku Zachodnim WBK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Sztuczna inteligencja na usługach banku