Sztuczna inteligencja stworzy wnętrze

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2013-01-04 00:00

Samodzielna, automatyczna aranżacja wnętrz biurowych — z aplikacji Reterio mają korzystać producenci mebli, najpierw najwięksi, potem pozostali.

Nazwa aplikacji Reterio — opartej na technologii sztucznej inteligencji — pochodzi od anglojęzycznego zwrotu recommend interiors i służy do automatycznej aranżacji wnętrz w formacie 3D. Koncept opracowany przez dr. Szymona Chojnackiego, właściciela spółki Sove, naukowca związanego z Polską Akademią Nauk, jest dedykowany producentom i dostawcom mebli, na razie biurowych. Aplikacja w ramach testów została wdrożona w firmie Wuteh (wciąż funkcjonuje w wersji offline). Reterio w ciągu kilku sekund podsuwa użytkownikowi propozycję aranżacji wnętrza.

Wcześniej wystarczy określić m.in. powierzchnię biura, kształt pomieszczenia, zaznaczyć miejsca lokalizacji drzwi i okien, podać liczbę osób, które będą w nim pracować. System podpowiada trzy najbardziej optymalne ustawienia mebli. Projekt zawiera od razu wycenę całego zestawu. Aplikacja „doskonali się” wraz ze wzrostem liczby użytkowników.

Reterio to platforma wspierająca sprzedaż. Produkt zostanie wprowadzony do komercyjnego użytku w II kwartale 2013 r., na początku w firmie Wuteh. Spółka przez pewien okres będzie jedynym użytkownikiem.

— Zakładam, że dalsza dystrybucja aplikacji odbędzie się w dwóch fazach. Najpierw wyłączność na używanie jej będą mogli uzyskać najwięksi producenci z poszczególnych segmentów rynku mebli — biurowych, sklepowych, magazynowych, a w przyszłości pewnie również producenci mebli dla domu. Rozliczenie mogłoby wówczas następować na zasadzie prowizji. Jeśli w tym czasie w kraju nie zaczną powstawać podobne rozwiązania, korzystne dla nas będzie przedłużanie takiej formy współpracy. W drugiej fazie aplikację planuję udostępniać szerszej grupie producentów i sprzedawcom mebli — wyjaśnia dr Szymon Chojnacki.

Dotychczasowe testy aplikacji wykazują, że platforma ma potencjał wzrostu udziału w rynku o 1 proc. rocznie. Dodatkowo firma otrzymuje już pierwsze zapytania o Reterio od osób z zagranicy.

— Sama aplikacja może być szansą także dla polskich producentów działających za granicą. Z pomocą Reterio będą mogli zwiększyć marżę sprzedawanych tam mebli — dodaje dr Szymon Chojnacki.