Sztuczna inteligencja wspiera decyzje szefa

opublikowano: 29-10-2019, 22:00

Lekceważenie analityki skazuje firmy na zastój. Wiele z nich wciąż trzyma się rozwiązań, które dziś są już archaiczne

Wyobraźmy sobie, że mamy samochód i prawo jazdy, ale nasze umiejętności związane z prowadzeniem pojazdu są małe. Dlatego nigdy nie wypuszczamy się autem poza swoje miasto i na myśl o dalekiej, nieznanej trasie robi nam się niedobrze. Z business intelligence (BI) bywa czasem podobnie: wdrażać narzędzia BI to jedno, a sprawić, by stały się elementem przewagi rynkowej — to coś zupełnie innego. Według badań IDC, tylko 35 proc. przedsiębiorstw w pełni wykorzystuje swoje modele analityczne. Pozostałe firmy także dysponują masą cennych danych, m.in. o klientach, stanach magazynowych czy konkurencji, nie umieją jednak zrobić z nich użytku, np. planując działalność i podejmując decyzje biznesowe. A tak wcale nie musi być. Z pomocą technologii informacje można zmienić w wiedzę, wiedzę w mądrość, a mądrość w przewidywanie — zwracali uwagę prelegenci i uczestnicy XIII Kongresu Business Intelligence zorganizowanego przez redakcję „Pulsu Biznesu”.

O tym, jak czerpać korzyści z danych bez naruszania prywatności
konsumentów, mówił Michał Żyliński z Google. Wśród prelegentów znaleźli się
także przedstawiciele firm: Transfer Multisort Elektronik, PKO BP, Raben Group
i Samsung
Zobacz więcej

WIELE PERSPEKTYW:

O tym, jak czerpać korzyści z danych bez naruszania prywatności konsumentów, mówił Michał Żyliński z Google. Wśród prelegentów znaleźli się także przedstawiciele firm: Transfer Multisort Elektronik, PKO BP, Raben Group i Samsung Fot. Marek Wiśniewski

BI po nowemu

W spotkaniu wzięli udział szefowie działów IT, administratorzy baz danych, specjaliści od systemów ERP, CRM i BI oraz odpowiedzialni za monitorowanie i analizę mediów społecznościowych, a także dyrektorzy finansowi i osoby podejmujące decyzje strategiczne w firmach.

— Nasze wydarzenie jest platformą wymiany doświadczeń w dziedzinie business intelligence. Co roku spotykają się praktycy i eksperci od analityki, by razem przyjrzeć się innowacjom BI, które podbijają handel, finanse, usługi i wiele innych branż — mówiła Magdalena Sokulska, menedżer projektu w „Pulsie Biznesu”.

Zaczęło się mocnym uderzeniem, czyli od panelu „Obecne i przyszłe trendy BI”, w którym uczestniczyli: Krzysztof Dyki, członek zarządu ds. IT w ZUS, Rafał Bednarek, wiceprezes Biura Informacji Kredytowej i Dariusz Gałęzowski, dyrektor biura departamentu wsparcia informatyki w PKO Bank Polski. Zwrócono uwagę, że do świata business intelligence coraz śmielej wchodzą sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. A środowisko BI sukcesywnie się demokratyzuje, co oznacza, że dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych zyskują coraz mniejsze przedsiębiorstwa. Nie dość tego: rozwiązania te przestają być oprogramowaniem wyłącznie dla kadry kierowniczej, korzystają z nich również pracownicy niższego szczebla. Systemy business intelligence są zwykle spersonalizowane, czyli dostosowane do potrzeb i cyfrowych kompetencji użytkownika.

Analityki biznesowej nie sposób przecenić. Przepuszczone przez komputerowe algorytmy dane zamieniają się w informacje i wiedzę — a nawet w mądrość, jeśli do sztucznej inteligencji dodamy osąd ludzki. Dzięki temu klienci dostają oferty dopasowane do swoich potrzeb, a firmy polepszają swoje wyniki. Systemy big data pomagają diagnozować raka, sterują fabryką i transportem w mieście. Tyle teorii. A praktyka? Aż 86 proc. przedsiębiorstw twierdzi, że nie uzyskuje z danych maksimum pożytku, a 8,5 z 10 inicjatyw data science nie dociera do fazy produkcyjnej. Te liczby trzeba postrzegać w kategoriach marnowanej szansy.

6a41a6d8-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Podłącz się
Newsletter poświęcony internetowi, nowym technologiom, mediom społecznościowym oraz gadżetom.
ZAPISZ MNIE
Podłącz się
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter poświęcony internetowi, nowym technologiom, mediom społecznościowym oraz gadżetom.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Język liczb

Problem tkwi w tym, że wiele przedsiębiorstw trzyma się rozwiązań, które jeszcze niedawno zapewniały im sukces, a dziś okazują się cokolwiek archaiczne i mało efektywne. Przykładem są tradycyjne hurtownie, opierające się na danych ustrukturyzowanych. Mają wielowarstwową architekturę, która utrudnia gromadzenie danych i szybką analizę. Czym je zastąpić? Możliwe opcje wskazała Dorota Zaremba, odpowiedzialna za rozwój sprzedaży w SAP Polska. Jedną z nich są tzw. jeziora danych, czyli data lakes: akceptują one wszystkie dane, w tym surowe, nieustrukturyzowane, nierelacyjne, ale bez kontroli, co niesie ze sobą wiele korzyści, lecz rodzi także niebezpieczeństwo. Jezioro szybko może zamienić się w bagno — data swamp. Odpowiedzią SAP są chmurowe hurtownie danych czasu rzeczywistego, oferujące elastyczność kosztową i łatwość budowania nowych modeli.

Wszystkie prezentacje ujawniły głęboką wiarę w pozytywny wpływ algorytmów na biznes, administrację publiczną i zwykłych Kowalskich. Z drugiej strony programy BI zostawiły nam do rozwiązania kilka grubych supłów. Michał Żyliński, inżynier z Google, zastanawiał się, jak czerpać korzyści z danych o konsumentach, np. użytkownikach smartfonów, nie naruszając ich prywatności. Inne atrakcyjne zagadnienie, czyli bezpieczeństwa danych w świetle RODO, omówił dr Arwid Mednis, radca prawny z Kancelarii Kobylańska Lewoszewski & Mednis.

Na braku odpowiedzialności i nieznajomości przepisów kłopoty z danymi się nie kończą. Odbiorcy raportów i analiz nie zawsze są biegli w ich interpretowaniu, bo nie mają przygotowania statystycznego. Dlatego Edyta Szarska, certyfikowana konsultantka z IBCS, uczyła uczestników, jak wyrazić to, co mówią liczby.

Tegoroczny Kongres Business Intelligence dotyczył w gruncie rzeczy dobrych relacji człowieka z algorytmami — aby rozwiązywały one nasze problemy, nie przysparzając nowych.

Sprawdź program konferencji "Sztuczna inteligencja i robotyzacja w sektorze finansowym", 22-23 stycznia 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu