Już 30 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania aut elektrycznych stanowią ładowarki DC. W styczniu i lutym przybyło ich 55, czyli o ponad 220 proc. więcej niż rok temu.
Z najnowszego wskazania Licznika elektromobilności, przygotowywanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), wynika, że pod koniec lutego po naszych drogach jeździło blisko 70,3 tys. samochodów z wtyczką. 51 proc. z nich to samochody czysto elektryczne, reszta - hybrydy plug-in. Zielony park uzupełnia prawie 3,6 tys. aut dostawczych i ciężarowych na prąd, 846 autobusów, ponad 16,6 tys. motocykli i motorowerów napędzanych energią elektryczną oraz 156 wodorowych aut osobowych. Najliczniejszą grupę wśród napędów alternatywnych stanową klasyczne hybrydy. Pod koniec lutego po polskich drogach jeździło ponad 506,3 tys. samochodów wyposażonych w taki napęd.
Co istotne, nie słabnie zainteresowanie żadnym z segmentów. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku przybyło: 2658 samochodów czysto elektrycznych ( +95,9 proc. r/r), 1955 hybryd plug-in (+11,6 proc.), 443 elektryczne dostawczaki (+246 proc.), 22 autobusy (+ 69 proc.), 328 jednośladów (+5 proc.), 51 aut zasilanych wodorem (+ 31 proc.) oraz ponad 29,8 tys. klasycznych hybryd (+31 proc.).
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec lutego w Polsce funkcjonowało 2680 ogólnodostępnych stacji (5266 punktów). Tylko w lutym uruchomiono 58 (127 punktów).
- Mimo że liczba stacji ładowania oddanych do użytku przez pierwsze dwa miesiące 2023 r. była tylko nieznacznie wyższa w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku 2022 [115 vs 102 - red.], na pewno cieszy wyraźny wzrost liczby nowych instalacji w segmencie ładowarek DC [55 do 17 - red]. W konsekwencji Polska utrzymuje wysoki, 30-procentowy udział szybkich stacji na tle większości państw członkowskich UE. W związku z kolejnymi inwestycjami operatorów oraz finalizacją programu dopłat do infrastruktury spodziewamy się kontynuacji tego trendu w kolejnych miesiącach, w tym uruchamiania stacji o coraz wyższej mocy oraz instalowania coraz większej liczby hubów ładowania – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
