T-Online przejmuje Ya.com
Dzięki przejęciu hiszpańskiego portalu Ya.com, T-Online — internetowa spółka Deutsche Telekom — mocno wkroczyła na Półwysep Iberyjski. Całkowita wartość transakcji wyniosła 650 mln EUR (2,6 mld zł).
T-Online, spółka córka niemieckiego giganta telekomunikacyjnego Deutsche Telekom, kupi za 550 mln EUR (ponad 2,2 mld zł) hiszpański portal Ya.com, dotychczas należący do rodzimej spółki Jazztel. Przejęcie ma być sfinansowane przez podniesienie kapitału dzięki nowej emisji 15,25 mln akcji. Dodatkowo T-Online zapłaci 100 mln EUR (około 0,4 mld zł) w gotówce. Transakcja powinna zostać sfinalizowana jesienią.
Mania zakupów
Pierwsza połowa 2000 roku przyniosła T-Online 65,6 mln USD (około 265 mln zł) strat. To wynik wzmożonej aktywności akwizycyjnej niemieckiego giganta na rynku ISP, który przejął internetowe spółki we Francji i Austrii. Niemcy byli bliscy przejęcia brytyjskiego Freeserve, jednak ten plan spalił na panewce. Mimo ujemnego wyniku finansowego, potencjał spółki rośnie — w porównaniu z pierwszym półroczem 1999 sprzedaż prawie się podwoiła, osiągając poziom 315 mln USD (1,27 mld zł).
— T-Online z uwagą obserwuje wszystkie ważne rynki Europy Zachodniej i gdy pojawi się szansa dodatkowych zakupów, na pewno z niej skorzystamy — stwierdzili szefowie niemieckiego operatora po opublikowaniu półrocznych wyników.
Silny przyczółek
Okazja pojawiła się dość szybko. Kiedy próba wejścia na rynek brytyjski zakończyła się fiaskiem, Niemcy zainteresowali się Półwyspem Iberyjskim. Szacuje się, że Hiszpania to dziewiąty rynek telekomunikacyjny na świecie.
Do tej pory prym wiodła tu połączona z amerykańskim Lycosem Terra Networks — internetowy oddział koncernu Telefonica — z ponad 2,5 mln abonentów. Ya.com ma drugie miejsce — zapewniając dostęp do Internetu około 400 tys. abonentów. Poza tym portal umacnia również swoją pozycję w Portugalii.
T-Online to drugi na świecie (po AOL) i pierwszy w Europie dostawca Internetu z około 6 mln abonentów. 90 proc. akcji spółki należy do Deutsche Telekom.