Polska to pierwszy europejski rynek, na który wchodzi tajwańska Formosa Smart Energy specjalizująca się w rozwiązaniach do ładowania pojazdów elektrycznych i magazynach energii. Będzie do nas dostarczać swoje produkty za pośrednictwem polskiej Grupy SKB, a w finansowanie projektów włączy się mLeasing.
Most do Europy
- Nasza działalność koncentruje się na Azji i Stanach Zjednoczonych, ale chcemy także pojawić się w Europie. Polska leży w jej sercu, dlatego może pełnić rolę hubu, który połączy nas z innymi krajami na tym kontynencie. Dopiero startujemy, ale myślę, że z tego miejsca nasza europejska ekspansja szybko nabierze rozpędu – mówi Sandy Wang, prezeska Formosa Smart Energy.
Przyznaje, że firma bada różne możliwości, także na innych rynkach w Europie, traktuje Polskę jako kraj pilotażowy dla swoich projektów, które docelowo chce realizować na całym kontynencie, ale nie wyklucza bezpośrednich inwestycji w naszym kraju.
Formosa Smart Energy należy do jednego z największych przemysłowych konglomeratów na Tajwanie – grupy Formosa Plastic. Działają w niej m.in. przedsiębiorstwa chemiczne, petrochemiczne oraz produkujące podzespoły elektroniczne. W minionym roku cała grupa miała 64 mld USD przychodu. Zatrudnia ponad 100 tys. osób. Swoje fabryki ma na Tajwanie, w Wietnamie, Chinach i USA.
Formosa Smart Energy powstała w 2022 r. Stworzyła ją Sandy Wang, córka Yung-Ching Wang, założyciela Formosa Plastic Group.
- Mój ojciec już w 1998 r. mówił, że ludzkości wkrótce zabraknie ropy naftowej. Spowodowany tym kryzys energetyczny rozwiążą pojazdy elektryczne, o ile opanujemy produkcję akumulatorów do nich – mówi Sandy Wang.
Na Tajwanie Formosa Smart Energy ma największą fabrykę ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych. Zainwestowała też w system recyklingu baterii. Bada technologię wychwytywania dwutlenku węgla z mikroalg. Angażuje się w badania i rozwój nowych technologii energetycznych i ekologicznych, takich jak baterie ze stałym elektrolitem i ich zastosowania w pojazdach elektrycznych. W zakresie magazynowania energii tworzy rozwiązania zarówno dla przemysłu jak gospodarstw domowych.
Polskie potrzeby
Z polskimi przedsiębiorcami Sandy Wang nawiązała relacje zaledwie w maju w czasie Polsko-Tajwańskiego Forum Gospodarczego. Spotkała tam przedstawicieli grupy SKB oraz mLeasingu, którzy opowiedzieli jej o rządowych planach na dekarbonizację i potrzebach polskiego rynku.
- Fakt, że Polska w ciągu dziesięciu lat planuje wydać ponad 200 mld euro na energetyczną transformację, wygląda bardzo ambitnie. Chcemy wziąć w tym udział – mówi Sandy Wang.
W Polsce rośnie też zapotrzebowanie na magazyny energii i systemy ładowania pojazdów elektrycznych. Do 2030 r. aż 75 proc. autobusów, które jeżdżą po polskich drogach będą musiały mieć napęd elektryczny. Rozwój takich pojazdów wymaga coraz lepszych baterii. Formosa od podstaw produkuje baterie do elektryków oparte na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych, które charakteryzują się dużo większą żywotnością niż wcześniej stosowane litowo-jonowe.
Wiele pól współpracy
Na początku lipca Formosa Smart Energy podpisała porozumienie o współpracy z Grupą SKB z Radomska. Polska firma ma doświadczenie w elektromobilności, dostarczając systemy i komponenty do autobusów elektrycznych. Działa też w sektorze energetyki odnawialnej i realizuje projekty publiczne.
- Chcemy oferować wszystkie produkty Formosy naszym klientom jako integrator w Polsce i Europie – mówi Bartłomiej Dobosz, prezes SKB.
Umowa z Formosą zakłada wspólne działania w pięciu obszarach: budowy platformy dla autobusów elektrycznych, tworzenia pilotażowych projektów i centrów demonstracyjnych w Europie, komercjalizacji inteligentnych systemów ładowania z funkcją V2G, rozwoju modułowych systemów magazynowania energii oraz integracji AI i zarządzania energią dla klientów przemysłowych. Za pośrednictwem grupy SKB Formosa będzie sprzedawała przede wszystkim zestawy akumulatorowe, moduły i systemy magazynowania energii.
- My mamy rozwiązania, SKB zna rynek i jego potrzeby – przyznaje Sandy Wang.
Partnerzy myślą też też o poszerzaniu współpracy i wspólnych inwestycjach w nowoczesne rozwiązania związane z energią i logistyką, tak żeby stworzyć silną sieć dostaw i współpracy w Azji oraz Europie.
Leasing w gotowości
W planach Formosy Smart Energy jest także miejsce dla mLeasingu w zakresie finansowania wspólnych projektów. Od 2023 r. polska firma realizuje nową strategię, która skupia się na działaniach związanych z transformacją energetyczną. Na koncie ma już kilka większych projektów.
- To ważny element naszej strategii, bo wiemy, że finansowanie leasingiem projektów energetycznych ma duży potencjał wzrostu w najbliższych latach – mówi Cezary Raczyński, prezes mLeasing.
Dodaje, że mLeasing jako jedna z pierwszych w branży mocno wyodrębniła linię specjalizującą się w finansowaniu aktywów służących transformacji energetycznej i w projektach wspierających rozwiązania zeroemisyjne. Stawia nie tyle na pojazdy elektryczne, co na projekty związane z energią, ekonomią cyrkularną, albo recyklingiem. Uruchomiła także specjalny hub dotacyjny, który monitoruje rynek wsparcia dla zielonych przedsięwzięć. Za jego pośrednictwem pomaga klientom skorzystać z możliwości dofinansowania, którego w obszarze zielonej energii pojawia się coraz więcej.
- Dotacje mają swoją specyfikę i firmom często trudno odnaleźć się w gąszczu związanych z nimi przepisów. Pomagamy im skorzystać z dostępnych możliwości, bo wiemy, że dla firm rozważających inwestycje w zrównoważoną energię takie wsparcie jest bardzo ważne – mówi Cezary Raczyński.
Obecnie finansowanie zielonej energii stanowi około 8 proc. biznesu mLeasingu. Do końca roku może sięgnąć 10 proc. Firma zakłada, że w kolejnych latach będzie mocno rosło, ponieważ polska gospodarka będzie się dekarbonizować.
- Współpraca z Formosą jest dla nas obiecująca, ponieważ to firma, która w Polsce widzi duży potencjał. Nasz kraj może stanowić dla niej przyczółek do ekspansji w regionie, albo w całej Europie – mówi Cezary Raczyński.
Plany takiego gracza jak Formosa Smart Energy stanowią kolejne potwierdzenie potencjału polskiego rynku e-mobility i jego atrakcyjności dla globalnych liderów zrównoważonej transformacji. Obecnie znajdujemy się w miejscu, w którym większość państw Europy Zachodniej była kilka lat temu. Polska dopiero stoi u progu rozwoju elektromobilności na skalę masową. Szacujemy, że do 2030 r. flota samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju może być nawet ponad 7-krontie większa niż obecnie. To z pewnością poważny argument dla firm oferujących produkty i usługi dla sektora e-mobility przemawiający za lokowaniem biznesu w naszym kraju.