Taki mamy klimat

opublikowano: 11-07-2014, 00:00

W polskich domach i mieszkaniach klimatyzacja jest coraz popularniejsza, ale rynek rośnie niewiele

Sezon na rynku klimatyzacji trwa. Do niedawna był to termin, który kojarzył się raczej z biurowcem lub autem. Szczególnie uciążliwe upały nie są w Polsce częstym problemem, ale po klimatyzację coraz częściej sięgają klienci indywidualni,wyposażając w nią swoje mieszkania lub domy. Szeroką analizę polskiego rynku HVAC (z ang. heating, ventilation, air conditioning) przeprowadza firma PMR Publications.

Zobacz więcej

ZALEŻNIE OD MIEJSCA: Nie w każdym polskim mieszkaniu można bez przeszkód zamontować instalację klimatyzacyjną. Często nie wyrażają na to zgody wpółnoty mieszkańców i trzeba przyznać, że nieraz trudno odmówić im racji. Zdarza się bowiem, że wiszące na ścianach agregaty psują wygląd budynków. [FOT. BLOOMBERG]

Z ostatnich badań „Rynek HVAC w Polsce 2013” wynika, że 22 proc. zleceń, które otrzymują firmy dostarczające rozwiązania klimatyzacyjne, pochodzi z budownictwa mieszkaniowego. Na resztę składa się zapotrzebowanie innych rodzajów budownictwa.

W pierwszej grupie na klimatyzacjęzdecydowanie chętniej decydują się mieszkańcy domów jednorodzinnych (70 proc. zleceń z budownictwa mieszkaniowego) niż wielorodzinnych (30 proc.).

Chociaż, jak podkreśla Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanegoPMR Publications, niekoniecznie powodem jest brak zainteresowania klimatyzacją w budynkach wielorodzinnych. Przeszkodą są niekiedy wspólnoty mieszkaniowe.

— Często wymagają one od swoich członków wcześniejszego zgłoszenia oraz uzyskania pozwolenia na montaż zewnętrznych jednostek klimatyzacyjnych, które nie zawsze współgrają z estetyką oraz komfortem pozostałych mieszkańców. Szacunki mówią, że około 30 proc. z szacowanych na 120 tys. wspólnot mieszkaniowych w Polsce nie wyraża zgody na instalację przez mieszkańców jednostek klimatyzacyjnych posiadającychurządzenie zewnętrzne, czyli popularnych splitów. Montaż instalacji klimatyzacyjnej w ofertach deweloperskich spotyka się niezwykle rzadko i to raczej w lokalach przeznaczonych dla bogatszych klientów — tłumaczy Bartłomiej Sosna.

Powolny wzrost

Wartość rynku klimatyzacji rośnie nieprzerwanie od 2008 r. i na koniec 2013 r. szacowana była na 1,2 mld zł, jednak są to nieduże, kilkuprocentowe wzrosty (nie licząc 13-procentowegowzrostu w 2009 r.). Prognozy również wpisują się w tę tendencję.

— Klimatyzacja to najmniejszy segment branży HVAC, stanowiący około 20 proc. całego rynku w Polsce. Prognozujemy, że kolejne lata będą korzystne dla branży, ale głównie dzięki pozytywnym tendencjom na rynku niemieszkaniowym. Wzrosty nie będą jednak imponujące i pozostaną jednocyfrowe — ocenia Bartłomiej Sosna. Jego zdaniem mieszkaniówka, z powodu polskiego umiarkowanego klimatu, ma raczej znikomy wkład w rynek klimatyzacyjny.

— Co więcej, dostępne są na nim coraz powszechniej nowe typy urządzeń z segmentu grzewczego i wentylacyjnego, które stanowią konkurencję dla popularnych splitów, np. pompy ciepła z opcją chłodzenia czy centralki wentylacyjne. Dlatego przewidujemy, że mieszkaniówka nadal będzie odpowiadać za raczej niewielką, a z czasem być może nawet malejącą część przychodów firm klimatyzacyjnych — dodaje.

Wzrost rynku wpisuje się też w doświadczenia firm zajmujących się dystrybucją. Zdaniem Eweliny Paliwody, inżyniera projektu w firmie AC Klimat, liczba klientów indywidualnych rośnie, a powodem wyboru klimatyzacji do domu czy mieszkania nie zawsze musi być duże nasłonecznienie pomieszczenia. Podobnie sytuację na rynku widzi Andrzej Czekajewicz, właściciel firmy Klima-Top.

— Zauważamy wzrost zainteresowania klientów indywidualnych montażami tych urządzeń. W ciągu ostatnich kilku lat widzimy rosnące zapotrzebowanie na taką inwestycję już na etapie zakupu mieszkania w stanie deweloperskim. Związane jest to nie tylko z chęcią zapewnienia większego komfortu mieszkania, ale również ze wzrostem świadomości klientów odnośnie do zalet, jakie ma klimatyzacja. Nie możemy zapominać, że oprócz podstawowej funkcji chłodzenia, każdy klimatyzator typu split ma również funkcję grzania. Jest to funkcja bardzo energooszczędna będąca alternatywą dla tradycyjnych form ogrzewania. Poza tym obecnie klienci zwracają uwagę również na wygląd i głośność jednostek zewnętrznych — podsumowuje Andrzej Czekajewicz.

Opcje chłodzenia

Split, czyli agregat umieszczony na zewnątrz i jeden klimatyzator w wybranym pomieszczeniu, to rozwiązanie najczęściej wybierane w mieszkaniach. Potwierdzają to nie tylko firmy, ale i badania PMR Publications, według których 61 proc. instalowanych w 2013 r. rozwiązań klimatyzacyjnych to właśnie splity. Jednocześnie 26 proc. to systemy multisplit — agregat w połączeniu z więcej niż dwoma, ale maksymalnie dziewięcioma jednostkami wewnętrznymi. Co dziesiąty klient decydował się na funkcję chłodzenia poprzez pompę ciepła.

— Dane te w zestawieniu z odpowiedziami udzielanymi w edycji raportu z 2012 r. niewiele się różnią. Świadczy to o stałym podziale rynku pomiędzy poszczególne typy urządzeń — zaznacza Bartłomiej Sosna. Cena klimatyzacji oczywiście zależy od wyboru systemu, modelu, marki i wielkości pomieszczeń.

— Standardowa klimatyzacja typu split dla pomieszczenia o powierzchni około 25-30 mkw. kosztuje od 2,5 tys. zł wzwyż, ale klientom oferujmy urządzenia lepszych firm jak Daikin czy Fujitsu. Niestety, tanie klimatyzacje, zwłaszcza te, które można znaleźć w hipermarketach, najczęściej w ogóle nie spełniają swojego celu — mówi Ewelina Paliwoda. Andrzej Czekajewicz ocenia, że koszt systemu do schłodzenia czterech pokoi o powierzchni do 25 mkw. w systemie multisplit wyniesie od 13 tys. zł brutto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu