Tańszy transport dzięki cyfryzacji

Marcin Bołtryk
opublikowano: 27-12-2017, 22:00

Nowe tachografy są tak inteligentne, że mogą pomóc ograniczyć wydatki nawet o 1,4 mld euro rocznie. Tak przynajmniej twierdzi Komisja Europejska.

Korzyści w latach 2025-35 wynikające ze zmian w transporcie drogowym mają — według Komisji Europejskiej (KE) — wynikać głównie z wprowadzenia systemu eCall, dokładniejszej kontroli czasu jazdy i redukcji nielegalnych przewozów kabotażowych. Szacunkowe dane zaprezentował Thiago Tavares z firmy VVA podczas drugiego spotkania Tachograph Forum. Podczas tego zgromadzenia przedstawiono raport przygotowany na zlecenie KE, który jest analizą efektywnościpotencjalnych zmian w transporcie. Wynika z niej, że wprowadzenie nowoczesnych urządzeń może przynieść znaczące oszczędności. Ograniczenie nielegalnych przewozów kabotażowych ma oznaczać korzyści rzędu nawet 300 mln euro rocznie.

Natomiast wprowadzenie systemu eCall (ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych) i dokładniejsze monitorowanie czasu pracy kierowców mają się przyczynić do zaoszczędzenia średnio aż 900 mln euro rocznie. Poprawa efektywności kontroli na europejskich drogach może zaś spowodować, że roczne korzyści wzrosną średnio o kolejne 200 mln euro. Jak podkreśla KE, podstawą sukcesu jest obowiązkowe wprowadzenie zmian w całej UE.

— Dlatego ostateczny termin wprowadzenia systemu we wszystkich państwach członkowskich wyznaczono na 2025 r. Komisja szacuje, że kraje skorzystają na tym najwięcej, bo około 5 mld euro — mówi Piotr Żółty, ekspert firmy Inelo. Głównym celem Tachograph Forum było przedstawienie złożonej analizy (technicznej, ekonomicznej, prawnej, politycznej) wprowadzenia na rynek unikalnego systemu monitorowania przewozów. Organizatorzy wskazywali, że tylko interakcja między tachografami a różnymi tzw.

inteligentnymi systemami oraz usprawnienie egzekwowania przepisów transportowych może przynieść oczekiwane korzyści finansowe. Przedstawiono także zmiany w tachografach — na ogół chodzi o poprawki, które mogą

wpłynąć na funkcjonalność urządzeń. — Ważne dla przedsiębiorców transportowych jest założenie, że nowoczesne systemy będą również współpracowały z obecnie używanymi kartami kierowców i firm. Dzięki temu przy wprowadzaniu inteligentnych tachografów nie będzie konieczna wymiana tych kart — relacjonuje Piotr Żółty. Forum poświęcone tachografom cyfrowym zorganizowała Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej. Uczestnikami byli przede wszystkim eksperci z tej dziedziny oraz reprezentanci rządów, inspekcji drogowych, producentów tachografów i oprogramowania, a także zrzeszeń kierowców. Kolejne spotkanie zaplanowano w czwartym kwartale 2018 r. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Tańszy transport dzięki cyfryzacji