Targowe szanse przed wakacjami

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2012-04-24 00:00

Jeszcze w maju i czerwcu na polskich przedsiębiorców czeka kilkanaście zagranicznych szans. Sprawdź, jakie rynki możesz podbić

Masz plany zagranicznej ekspansji? Możesz je zrealizować jeszcze przed wakacjami. Polscy przedsiębiorcy wciąż mają możliwość uczestnictwa w misjach i targach, które odbędą się w maju i czerwcu. Do udziału zapraszają je instytucje wspierające polski biznes, m.in. Krajowa Izba Gospodarcza (KIG), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) polskich ambasad w poszczególnych krajach. Misje i targi trwają od dwóch dni do maksymalnie tygodnia i są przeznaczone zarówno dla firm, które dopiero planują rozpocząć biznes na danym rynku, jak i doświadczonych graczy chcących poszerzyć swoją działalność.

Biznesowe szanse dotyczą kilku kontynentów — najczęściej obejmują kraje Azji (m.in. Indonezja, Arabia Saudyjska, Chiny), a w drugiej kolejności Europy (m.in. Hiszpanię, Szwecję i Holandię). Ekspansję można skierować także na Afrykę (Angola). Podczas misji i targów przedsiębiorcy znad Wisły będą uczestniczyli m.in. w indywidualnych rozmowach B2B z lokalnymi partnerami zainteresowanymi współpracą. Czekają na nich branżowe seminaria, konferencje poświęcone możliwościom kooperacji oraz wizyty w zagranicznych firmach. Odbędą się także spotkania szkoleniowe, podczas których przedsiębiorcy poznają prawne uwarunkowania obowiązujące na konkretnych rynkach.

Nie możesz? Prześlij foldery

W wielu przypadkach WPHI polskich ambasad organizują stoiska informacyjne, na których polscy przedsiębiorcy mogą się bezpłatnie wystawiać. Jeśli nie mają możliwości bezpośredniego udziału w imprezie, wtedy na stoisku są prezentowane przesłane przez nich wcześniej materiały promocyjne (regulamin niektórych imprez dopuszcza promocję firmy tylko tą drogą).

Organizatorzy często załatwiają za przedsiębiorców formalności organizacyjne związane z wyjazdem.

Najczęściej wydarzenia mają charakter wielobranżowy, chociaż zdarzają się też przedsięwzięcia dotyczące konkretnych sektorów. Tak jest np. w przypadku misji do Izraela organizowanej z myślą o branży biomedycznej lub giełdy w Szwecji nastawionej na budownictwo i ochronę środowiska.

Próżno szukać bezpłatnych

Organizatorzy często załatwiają za przedsiębiorców formalności organizacyjne związane z wyjazdem — poczynając od obsługi logistycznej (przeloty, transport lokalny) przez uzyskanie potrzebnych dokumentów (np. wiz) po zakwaterowanie i pomoc tłumaczy. Próżno jednak szukać w pełni bezpłatnych misji — przedsiębiorcy najczęściej pokrywają koszty uczestnictwa, ale mogą skorzystać z dofinansowania (tak jest np. w wyjazdach organizowanych przez KIG). Pieniądze na wyjazdy pochodzą z programów ogólnej lub branżowej promocji Ministerstwa Gospodarki lub z programów organizacji międzynarodowych. Szczegóły dotyczące poszczególnych wydarzeń można uzyskać od specjalistów z instytucji organizujących — kontakty do nich podajemy w tabeli obok.