Technologia napędza wartość marki

Google, Apple i Amazon nie mają sobie równych w globalnym rankingu wartości marek. Z technologicznymi gigantami walczy jedynie McDonald’s

Mieliśmy paleolit, epipaleolit, mezolit i neolit, a teraz mamy technolit. Pół żartem, pół serio można stwierdzić, że człowiekiem rządzą dziś nowe technologie. Nie dziwi więc, że w rankingu najbardziej wartościowych marek na świecie dominują dziś potentaci internetowi i producenci gadżetów. Według najnowszej edycji rankingu BrandZ Top 100, który przygotowuje należący do grupy WPP Kantar Millward Brown, najbardziej wartościową marką na świecie jest Google. Marka wyszukiwarki internetowej i wielu podpiętych usług ma wartość szacowaną na ponad 302 mld USD. Wyprzedza Apple’a, który generuje przychody głównie dzięki smartfonom z nadgryzionym jabłkiem w logo. Stworzona przez Steve’a Jobsa marka jest warta ponad 300 mld USD.

W porównaniu z poprzednim rankingiem pierwsze dwie pozycje zostały w tych samych rękach, ale zmiany nastąpiły na dalszych. Na podium wskoczył Amazon, który strącił z tego miejsca Microsoft. Ostatni rok jest dla koncernu Jeffa Bezosa wyjątkowo udany, bo kapitalizacja rynkowa spółki sięga już prawie 800 mld USD. Inwestorzy doceniają silną markę i innowacje lidera branży e-handlu. Bogaci się też jego założyciel i prezes, którego majątek urósł od początku roku o ponad 37 mld USD. Jeff Bezos dysponuje fortuną 136 mld USD i jest zdecydowanie najbogatszym człowiekiem na świecie.

— Marki wygrywające w erze marketingu opartego na danych, to takie firmy, jak Amazon i Tencent, które stawiają konsumenta w centrum wszystkiego, co robią. Wykorzystują technologię, aby zrozumieć potrzeby swoich klientów i stosują tę wiedzę do tworzenia ekosystemu usług spełniających wiele potrzeb — mówi Doreen Wang, która odpowiada za badanie BrandZ.

Wartość wszystkich 100 marek z rankingu Kantar Millward Brown wzrosła o 21 proc., czyli około 750 mld USD — do 4,4 bln USD. Liderami wzrostu są trzy chińskie marki: specjalizujące się w handlu internetowym JD.com i Alibaba Group oraz producent alkoholi Moutai. Ich wartość rośnie jak na drożdżach — o około 90 proc. względem poprzedniego rankingu.

W kategorii marek europejskich na czele znajduje się SAP, który w ogólnym rankingu jest 17. Wyprzedza Deutsche Telekom, Louis Vuitton, Hermesa i Zarę. W branży odzieżowej najwyżej są Nike, Zara i Adidas, w motoryzacyjnej — Toyota, Mercedes i BMW, a w globalnej bankowości — HSBC, Citi i JP Morgan. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Po godzinach / Technologia napędza wartość marki