Telewizja, internet i telefon w jednym pakiecie

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 24-06-2008, 00:00

Trzy w jednym pakiecie — taki ma być owoc współpracy telekomu z cyfrowym nadawcą. Dodajmy — na niełatwym rynku.

Trzy w jednym pakiecie — taki ma być owoc współpracy telekomu z cyfrowym nadawcą. Dodajmy — na niełatwym rynku.

Operator telekomunikacyjny Netia i platforma satelitarna n podpisały list intencyjny o współpracy. Jak już pisał „PB”, spółki zaoferują triple play, czyli telewizję, internet i telefon w jednym.

— Spodziewamy się bardzo dynamicznej budowy bazy klientów, poprawy ARPU (przychodów na klienta) i wzrostu lojalności naszych klientów — wylicza Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Operator mówi o pozyskaniu kilkudziesięciu tysięcy klientów w fazie pilotażowej. Ta zaś potrwa do końca przyszłego roku. Oferta ma być kierowana głównie do dotychczasowych klientów, a jedynie 20 proc. mają stanowić nowi odbiorcy usług. Poprawa ARPU to ambitny cel — Netia miała dość wysokie 75 zł ARPU z usług szerokopasmowych na koniec pierwszego kwartału.

Nowi klienci n

Obie firmy mają porównywalną skalę działalności. Netia zdobyła 290 tys. klientów szerokopasmowego internetu, a n — 320 tys. abonentów (dane na koniec pierwszego kwartału).

— Uzyskamy dostęp do terytoriów, które były dla nas do tej pory zamknięte — cieszy się Maciej Sojka, prezes ITI Neovision, właściciela n.

Dzięki umowie sygnał telewizyjny będzie transmitowany za pomocą sieci internetowej Netii. Da to platformie dostęp do lukratywnej bazy abonentów usług internetowych. Do końca tego roku Netia ma nadzieję na uzyskanie połączeń do 1-1,5 mln kolejnych gospodarstw, dzięki uwalnianej pętli lokalnej (LLU) Telekomunikacji Polskiej (TP). Jednak jedynie 70 proc. tych linii będzie mieć możliwość IPTV, czyli telewizji transmitowanej przez internet.

W trzecim kwartale ma ruszyć test usługi. W czwartym ma się rozpocząć komercyjny pilotaż, który potrwa do końca przyszłego roku. W tym czasie Netia ma zainwestować do 10 mln zł. N zainwestuje trochę więcej, bo musi dopłacać do kosztownych dekoderów.

— Po okresie pilotażu podpiszemy ostateczną umowę. Wtedy też podamy bliższe prognozy dotyczące rozwoju tego projektu — mówi Mirosław Godlewski.

Konkurencja z zadyszką

Firmy wkraczają na perspektywiczny, choć trudny obszar telewizji transmitowanej przez internet.

— Sam pomysł jest dobry, bo firmy mogą dotrzeć do tego samego klienta, rozkładając koszty reklamy na dwa podmioty. Spodziewam się, że teraz Cyfrowy Polsat będzie chciał wprowadzić analogiczną ofertę z partnerem lub samodzielnie. W pewnym sensie Netia z n mogą być przeciwwagą dla Telekomunikacji Polskiej (TP) — ocenia Michał Marczak, analityk DI BRE Banku.

U konkurencji usługa rozwija się dość opornie. Telekomunikacja Polska oferuje IPTV od półtora roku i pozyskała jedynie 49 tys. klientów do końca pierwszego kwartału 2008 r. (wobec 2,1 mln klientów usług broadbandowych). Telefonia Dialog, która oferuje usługę od marca, ma ledwie kilkuset klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu