Tempo zmian powstrzymuje od snucia prognoz

Wojciech Kowalczuk
opublikowano: 25-11-2022, 15:11
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Tegoroczna — dziewiąta — edycja rankingu e-Gazele Biznesu opiera się na wynikach firm działających w branży e-commerce w „covidowych” latach 2020-21. Ten czas izolacji i zamknięcia w czterech ścianach naszych domów znajduje odbicie w strukturze branżowej firm uwzględnionych w rankingu.

Dominują wśród nich dwie grupy przedsiębiorstw. Pierwszą są internetowi dostawcy materiałów służących do remontów i wyposażenia domów oraz mieszkań. Druga to przedstawiciele branż związanych z dbaniem o zdrowie i urodę. Są wśród nich apteki, dostawcy kosmetyków i np. diet pudełkowych. Wzrosty obrotów tegorocznych laureatów rankingu nie są tak spektakularne jak przed rokiem, co z jednej strony może świadczyć o stabilizowaniu się polskiej branży e-commerce, z drugiej jednak może wskazywać na zaostrzenie konkurencji w poszczególnych segmentach rynku, które skutkuje ograniczaniem marż. Ostatnio niezwykle ważnym, jeśli nie najważniejszym, czynnikiem wpływającym na kondycję firm z branży e-commerce jest jednak obserwowane od początku roku pogarszanie się sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie. Według badań przeprowadzanych w ostatnich miesiącach większość osób dokonujących zakupów w internecie ogranicza ich ilość i wartość. Dla przedstawicieli firm handlujących w sieci oznacza to konieczność dalszego podnoszenia jakości obsługi klienta i poszukiwania nowych rynków. Ten pierwszy warunek można spełnić przez doskonalenie narzędzi cyfrowych, usprawnianie sposobów i warunków płatności oraz szybkości i elastyczności dostaw. Spełnienie drugiego warunku wiąże się z poszukiwaniem niezagospodarowanych do końca nisz rynkowych oraz wychodzeniem na rynki zewnętrzne. Na ile uda się spełnić te warunki, przekonamy się najwcześniej za rok. Jednak o tempie zmian rynku e-commerce decyduje tak duża liczba czynników, że trudno snuć prognozy choćby w perspektywie kwartału. Dlatego gratulując laureatom dziewiątej edycji rankingu e-Gazele Biznesu, pragnę życzyć im przede wszystkim elastyczności w dostosowywaniu się do niezwykle zmiennych warunków, wytrwałości w stawianiu czoła przeciwnościom i kreatywności w poszukiwaniu dróg rozwoju firm e-Gazel Biznesu.

Tak powstawał ranking

e-Gazele Biznesu to ranking najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm e-commerce.

e-Gazelą Biznesu mogła zostać każda firma zajmująca się handlem w internecie, która w roku 2021 odnotowała przychody w przedziale od 50 tys. zł do 100 mln zł i w 2021 r. wykazała zysk. Oprócz zysku, firmy muszą również wykazać się wzrostem przychodów za 2021 r. w porównaniu do roku 2020.

Firmy – kandydatki do tytułu e-Gazeli Biznesu – zgłaszały się samodzielnie, korzystając z formularza zamieszczonego na stronie internetowej http://egazele.pb.pl/.

Dane finansowe, o których podanie prosiliśmy w ankiecie, to przychody i zysk z lat 2020 i 2021.

Przy ustalaniu miejsca każdej ze zgłoszonych firm na liście posługiwaliśmy się algorytmem uwzględniającym procentową różnicę we wzroście przychodów między rokiem 2021 a 2020 oraz całkowitą wysokość przychodów w 2021 r.

Na liście rankingowej, oprócz zajmowanego przez każdą z firm miejsca, publikujemy ich przychody brutto z roku 2021 i przyrost przychodów w latach 2020-2021 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane