Ten model przewiduje hossę małych spółek

Tomasz Hońdo, Quercus TFI
opublikowano: 26-03-2021, 17:23

Odświeżamy koncepcję, w myśl której zmiany podaży pieniądza w strefie euro są przydatne w prognozowaniu z wyprzedzeniem: (a) wskaźnika PMI w strefie euro mierzącego koniunkturę w przemyśle, (b) trendów na rynku akcji polskich małych spółek.

Przed rokiem mogło się wydawać, że dość optymistyczne wnioski płynące wcześniej z tego modelu należy wyrzucić do kosza, ale wkrótce potem okazało się, że omawiane zależności błyskawicznie zostały przywrócone.

Odświeżmy zatem kalkulacje.

Jakiś czas temu analitycy J.P. Morgan zauważyli, że urealnione (czyli skorygowane o inflację) zmiany M1 (jeden z agregatów podaży pieniądza, stanowiący wg definicji EBC sumę gotówki w obiegu i depozytów overnight) zdają się z 9-miesięcznym wyprzedzeniem prognozować trendy europejskiego PMI (wskaźnika koniunktury w przemyśle).

Teraz z tej koncepcji wynikałoby, że nie widać jeszcze groźby rychłego schłodzenia koniunktury gospodarczej. Model szczyt PMI przewiduje wstępnie dopiero w okolicach września br.

Na własną rękę zaadoptowaliśmy pomysł J.P. Morgan do prognozowania rodzimego sWIG80, wychodząc z założenia, że akcje małych spółek są najbardziej wrażliwe na wahania koniunktury gospodarczej w eurolandzie (czyli u największego partnera handlowego Polski).

Na obecnym etapie orientacyjny wniosek jest taki, że sWIG80 "powinien" w kolejnych miesiącach kontynuować dobrą passę (pamiętajmy jednak, że model nie jest perfekcyjny, szczególnie na krótką metę).

Reasumując, nietypowe okoliczności związane z pandemią wcale nie popsuły walorów prognostycznych omawianej koncepcji. Nie jest to co prawda narzędzie idealne (zdarzają się mniejsze lub większe odchylenia), ale nie widzimy żadnego innego choćby tak dobrego narzędzia do orientacyjnego przewidywania trendów na rynku akcji małych spółek na GPW z takim wyprzedzeniem. Obecnie perspektywy na kolejne miesiące wydają się ciągle dość korzystne (na razie nie widać jeszcze groźby załamania na horyzoncie), choć zdecydowana większość zysków już zapewne za nami. Będziemy na bieżąco aktualizować to narzędzie.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane