Terlan chce wjechać na tory

Spółka, budująca dotychczas sieci wodno-ściekowe, planuje rozszerzenie działalności. Przejęła firmę Tor-Mel, a na celowniku są kolejne firmy budowlane

Polskie firmy budowlane przymierzają się do konsolidacji. Przykładem jest Terlan zajmujący się m.in. projektowaniem, budową i utrzymaniem sieci wodno-ściekowych.

Zobacz więcej

W GRUPIE RAŹNIEJ: Firmy budowlane, zdywersyfikowane produktowo i geograficznie, lepiej radzą sobie w okresie słabszej koniunktury. Dlatego też Terlan, którym kieruje Łukasz Rybacki, chce stworzyć grupę firm oferujących kompleksowe usługi. Fot. W. ROBAKOWSKI

— Nasza strategia zakłada dywersyfikację działalności oraz przejmowanie firm z różnych segmentów branży budowlanej — informuje Łukasz Rybacki, prezes Terlanu.

Pierwszy krok

Terlan właśnie sfinalizował transakcję zakupu spółki Tor-Mel, działającej w branży budownictwa linii tramwajowych i wchodzącej w segment modernizacji sieci kolejowej. Terlan zatrudnia około 100 osób i generuje roczne przychody na poziomie 60-90 mln zł, a Tor-Mel ma 40 pracowników i kilkanaście milionów złotych obrotów. Powstanie więc spora grupa, która planuje się rozwijać.

— Wartości akwizycji nie mogę podać, bo jest tajemnicą handlową. Mogę natomiast powiedzieć, że w umowie przejęcia zobowiązaliśmy się do dokapitalizowania spółki Tor-Mel, dzięki czemu wzmocniony zostanie jej potencjał finansowy oraz wykonawczy — mówi Łukasz Rybacki. Spółka może na przykład zainwestować w sprzęt, choć Terlan ma też inne plany rozwoju potencjału grupy.

— Bierzemy pod uwagę przejmowanie kolejnych podmiotów z branży budownictwatorowego oraz innych segmentów, takich na przykład jak energetyka czy gazownictwo — wylicza Łukasz Rybacki.

Rafał Śmigórski, partner w Grant Thornton Frąckowiak, który współpracował z Terlanem przy przejęciu spółki Tor-Mel oraz doradza przy kolejnych, zakłada, że rozmowy dotyczące następnych projektów akwizycyjnych będą finalizowane na przełomie 2017 i 2018 r. oraz w przyszłym roku. Nazw firm, z którymi prowadzone są rozmowy, na razie nie ujawniono.

— Opracowaliśmy dla spółki Terlan analizę wskazującą na konieczność dywersyfikacji działalności. Szans rozwoju upatrywaliśmy między innymi na rynku budownictwa kolejowego. Łączna wartość inwestycji w sektorze kolejowym w ramach Krajowego Programu Kolejowego to prawie 66 mld zł. Wzmocnienie kapitałowe spółki Tor-Mel przez Terlan pozwoli grupie stać się aktywnym graczem na tym rynku — mówi Rafał Śmigórski.

Początkowo grupa będzie głównie pełnić rolę podwykonawcy lub konsorcjanta w realizacji inwestycji kolejowych, ale docelowo ma realizować duże projekty w Polsce. Perspektywy są obiecujące. Firma analityczna SpotData podała niedawno, na podstawie danych GUS, że w III kwartale tego roku produkcja budowlana na kolei wzrosła o 83 proc. Po ubiegłorocznym spowolnieniu, w tym roku inwestycje wchodzą wreszcie w fazę realizacji. Rafał Śmigórski podkreśla też, że dzięki akwizycjom grupa będzie mogła oferować kompleksowe usługi klientom.

Często bowiem zdarza się, że przy budowie sieci wodno-kanalizacyjnych konieczna jest ingerencja w linię tramwajową lub też przy modernizacji linii tramwajowych czy kolejowych pojawia się potrzeba wykonania odwodnienia albo innych elementów infrastruktury sanitarnej. Wszystkie te prace będzie mogła wykonać grupa firm skupionych wokół Terlanu. Łukasz Rybacki, mimo że nie podaje wartości transakcji zakupu udziałów firmy Tor-Mel, informuje, że została sfinansowana z funduszy własnych. Przy kolejnych akwizycjach niezbędne może natomiast być finansowanie zewnętrzne — kredyty, obligacje itp.

Własne podwórko

Ekspansja na nowe rynki nie oznacza wstrzymania rozwoju Terlanu w sektorze inwestycji w urządzenia ochrony środowiska. Po zapaści inwestycyjnej w ubiegłym roku, w tym zaczynają wreszcie ruszać przetargi na nowe sieci wodno-ściekowe. Łukasz Rybacki podkreśla jednak, że zamawiający mają kosztorysy z cenami niższymi niż rynkowe. W efekcie oferty wykonawców często je przekraczają, co powoduje unieważnianie i ponowne ogłaszanie przetargów. To natomiast wydłuża proces wyłaniania wykonawców i rozpoczęcie realizacji. Prezes spodziewa się jednak, że w przyszłym roku ruszy wykonanie wielu zadań, choć podkreśla, że podobnie jak w innych segmentach budownictwa, do ich wykonania brakuje pracowników. Mimo problemów kadrowych Terlan planuje umacniać pozycję na rynku budowy i renowacji sieci wodno-kanalizacyjnych. Rozważa też wejście w segment budowania oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody, urządzeń melioracyjnych itp. Ostateczne decyzje dotyczące wejścia w nowe obszary uzależnione są od tego, jak rząd i samorządy będą wdrażać przepisy nowego Prawa wodnego, które w przyszłym roku zaczną obowiązywać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Terlan chce wjechać na tory