Terminal 2 na warszawskim Okęciu nadal nie ma pozytywnej opinii straży pożarnej, koniecznej do otwarcia budynku dla użytkowników. Woźnicki nie wykluczył, że budynek zostanie oddany jeszcze w lipcu.
Termin oddania terminala do użytku przekładano już kilkakrotnie, m.in. z listopada 2005 r. na kwiecień 2006 r., potem na koniec 2006 roku.
Pozytywna opinia straży pożarnej jest niezbędna, by wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego zgodził się na otwarcie budynku.
Zdaniem rzecznika prasowego wykonawcy (konsorcjum Budimex- Ferrovial-Estudio) Krzysztofa Kozioła, straż pożarna po próbach przeprowadzonych w ubiegłym tygodniu sformułowała pewne zastrzeżenia. Jednak - jego zdaniem - są one głównie natury formalnej. Strażacy wskazali, że wykonawca zastosował pewne rozwiązania odbiegające od projektu budowlanego, jednak - według Kozioła - są one równoważne tymi przewidzianymi w projekcie i zgodne z przepisami budowlanymi.
Kozioł powiedział, że potwierdza to w swoim orzeczeniu resort budownictwa, a także eksperci z Politechniki Warszawskiej.
Obecnie w Terminalu 2 działa hala przylotów.
Rzecznik prasowy przedsiębiorstwa Porty Lotnicze Artur Burak mówił w czerwcu na konferencji, że po 30 kwietnia PPL poinformowały wykonawcę, iż będą naliczać kary umowne. To około 74 tys. dolarów za każdy dzień zwłoki.
Kozioł powiedział PAP w poniedziałek, że konsorcjum nie zgadza się na płacenie kar. Jeśli do tego dojdzie, to skieruje sprawę do sądu.
Konsorcjum rozpoczęło już procedurę związaną z określeniem odpowiedzialności PPL za opóźnienie w budowie terminala - dodał Kozioł.
W terminalu ma być uruchomione: 11 restauracji i 14 sklepów, w tym pijalnia czekolady oraz sklep z zabawkami. Z wynajmu powierzchni komercyjnych PPL chce uzyskać 600 mln zł w ciągu 10 lat.
Przetarg na budowę Terminala 2 wygrało w 2002 r. konsorcjum Ferrovial Agroman, Budimex SA i Estudio Lamela. Kontrakt opiewał wówczas na blisko 200 mln dolarów. Kamień węgielny wmurowano w maju 2004 roku.
W lutym 2006 roku przedstawiciele PPL informowali posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że do końca maja 2006 r. do użytku będzie oddana część Terminala 2, a cała inwestycja może być zakończona w połowie 2007 r.
W sierpniu była już mowa o innych terminach: oddaniu hali przylotów w listopadzie 2006 r. (termin został dotrzymany), w kwietniu 2007 r. pozostała do realizacji część budynku terminala wraz z Pirsem Północnym. Pirs Centralny i Południowy mają być gotowe w listopadzie 2007 r.
Wartość całego kontraktu przekroczy 240 mln dolarów. Poprzednio kontrakt szacowano na 222 mln dolarów, a pierwotnie umowa opiewała na niecałe 200 mln dolarów.
Dzięki nowemu terminalowi z warszawskiego lotniska będzie mogło skorzystać 12 mln pasażerów rocznie (w 2005 r. z Terminala 1 skorzystało 7,1 mln osób, choć jest on obliczony na 3,5 mln). Powierzchnia nowego terminala wynosi 110 tys. m kw., ponad dwa razy więcej niż Terminala 1. (PAP)