Tesco wyłoży 1 mld zł na sześć hipermarketów
Brytyjska grupa handlowa Tesco do końca 2000 roku otworzy w Polsce sześć hipermarketów. W Europie Środkowej firma zainwestuje 350 mln GBP (2,35 mld zł). Ponad połowa tej kwoty trafi na polski rynek.
Brytyjska sieć handlowa Tesco uruchomiła do tej pory w Polsce trzy sklepy: we Wrocławiu, Częstochowie i Gliwicach. Za dwa tygodnie do grupy dołączy kolejny hipermarket. Nowy sklep powstanie w Łodzi.
Z Warszawy na północ
W przyszłym roku Tesco otworzy pierwszy hipermarket w Warszawie.
— Planujemy też ekspansję na północy Polski — mówi Małgorzata Wąs, specjalista ds. promocji w Tesco Polska.
W nadmorskich miejscowościach spółka zbuduje w 2000 roku cztery obiekty.
— Przeciętnie jeden hipermarket Tesco kosztuje od 35 do 50 mln USD (143,5-205 mln zł) — dodaje Małgorzata Wąs.
Do końca przyszłego roku Tesco zainwestuje u nas zatem od 861 mln zł do 1,2 mld zł — więcej niż połowę planowanych wydatków brytyjskiej firmy w całej Europie Środkowej. W sumie w Polsce i krajach sąsiednich Tesco chce zainwestować 350 mln GBP (2,35 mld zł).
Podbeskidzkie korzenie
Grupa Tesco pojawiła się w Polsce cztery lata temu. Brytyjczycy kupili za 8 mln GBP (blisko 54 mln zł) Przedsiębiorstwo Handlowe Savia z Bielska-Białej. Na modernizację podbeskidzkich sklepów Brytyjczycy wyłożyli 10 mln zł (w grudniu 1998 r. w sieci działało 31 sklepów).
Obecnie w branży krążą plotki, że Tesco zamierza pozbyć się Savii. Firma tych informacji jednak nie potwierdza.
Tesco jest na Wyspach Brytyjskich największą siecią handlową. Otworzyła na świecie około 800 sklepów. W 1998 roku obroty spółki z międzynarodowej działalności sięgnęły 18 mld GBP (121,3 mld zł), a wynik netto wyniósł 832 mln GBP (5,6 mld zł).
Szczęśliwa trzynastka
W Polsce ubiegłoroczna sprzedaż firmy wyniosła 280 mln zł, w tym ze sklepów Tesco — 61 mln zł, natomiast dzięki Savii grupa osiągnęła przychody wysokości 219 mln zł.
Te wyniki dają Brytyjczykom 13. miejsce wśród zachodnich sieci hipermarketów działających w Polsce.