Cena maksymalna akcji Wirtualnej Polski (WP), równa 37 zł, to zbyt dużo — zgodnie mówią zarządzający, ankietowani przez „PB”. Ich zdaniem spółka, kierowana przez Jacka Świderskiego, warta jest maksymalnie 30 zł za papier i tyle też są gotowi zapłacić. — 27-30 zł za akcje to rozsądna cena. Nawet przy dolnych widełkach kapitalizacja spółki wyniesie prawie 800 mln zł. A warto pamiętać, że rok temu o2 kupiło Wirtualną za 380 mln zł — przypomina Paweł Gąsior, zarządzający z Ipopema TFI.

— Przy 37 zł za akcję, wartość WP szacuje się na około 1,3 mld zł. To ponad 20 proc. więcej niż kwota, za jaką w 2012 r. Ringier Axel Springer kupił Onet.pl. Przypomnę, że w tamtej transakcji TVN mógł wynegocjować wyższą cenę ze względu na sprzedaż pakietu kontrolnego spółki. Szacuję, że w przypadku WP cena uczciwa dla obu stron znajduje się w przedziale 27-30 zł — uważa Adrian Apanel, zarządzający z MM Prime TFI.
— Za akcję WP jestem gotów zapłacić maksymalnie 30 zł. Cena uwzględnia liczne ryzyka, towarzyszące temu biznesowi — mówi Andrzej Domański z Noble Funds TFI.
Biznes z potencjałem
WP będzie średniej wielkości spółką, z kompetentnym i zmotywowanym akcjonariatem, działającą na rosnącym rynku — w ten sposób specjaliści z TFI podsumowują pozytywne strony spółki. Zwracają uwagę, że nie jest to biznes szczególnie kapitałochłonny. Analitycy pracujący nad ofertą wyliczyli, że wydatki na inwestycje (CAPEX) w 2015 r. wyniosą 22 mln zł.
— Dzięki wysokiej dźwigni operacyjnej nawet niewielki wzrost przychodów może sprawić, że wyniki będą poprawiały się bardzo szybko. Można wierzyć w dynamikę poprawy wyników i osiągnięcie 80-90 mln zł rocznego zysku netto w niedługim czasie — ocenia Adam Łukojć, zarządzający ze Skarbca TFI.
Reklama online, czyli główne źródło przychodów spółki (90 proc.), osiąga kolejny rok z rzędu największą dynamikę wśród segmentów branży medialnej. PwC szacuje, że rynek reklamy online w latach 2014-18 będzie rósł 15,2 proc. średniorocznie, a największe zwyżki zanotują mobile i video (ponad 20 proc.), czyli obszary, w których rozwija się właśnie Wirtualna Polska.
— WP jest liderem zasięgowym wśród polskich wydawców internetowych, co ma kluczowe znaczenie podczas negocjacji z domami mediowymi. Spore nadzieje związane są też z potencjalnymi akwizycjami, dynamicznie rosnącym rynkiem reklamy online oraz e-commerce. Spółka zaczyna też stawiać na nowe źródła przychodów, tj. polecanie produktów sklepów internetowych — wylicza Adrian Apanel.
Mailowy potentat
WP może się pochwalić też największą w Polsce bazą użytkowników poczty elektronicznej, która według stanu na grudzień 2014 r. wynosiła 8 mln realnych użytkowników. Niewygodny dla spółki może być jednak fakt, że prawie 50 proc. całości odsłon portalu pochodzi właśnie z serwisów pocztowych, co oznacza, że użytkownicy WP nie do końca doceniają tzw. kontent. Po drugie istnieje ryzyko ograniczenia zasięgu kampanii mailingowych w związku z trendem spadkowym liczby realnych użytkowników maili.
— Dodatkowo duży udział w przychodach z reklam to reklamy mailowe, co wydaje się mniej efektywnym źródłem. Nie można także zapominać, że rynek reklamy jest cykliczny, uzależniony od wzrostu PKB i inwestycji — przypomina Andrzej Domański. Zarządzający z TFI zwracają też uwagę na gigantyczne zadłużenie, sięgające aż 57 proc. wartości aktywów i nawet po spłacie 30 mln zł pozyskanych w tym celu z emisji, nie spadnie ono poniżej 50 proc. i będzie wyższe od średniej w branży medialnej (41 proc.).
— Słabo wyglądają wskaźniki fundamentalne, szczególnie rentowności i płynności. A dopóki zadłużenie będzie duże, nie ma co liczyć na dywidendę — banki mogą wstrzymywać wypłaty dla akcjonariuszy — dodaje Adrian Apanel.
Lista kontrowersji
Eksperci z TFI nie powstrzymywali się też od wyliczania kontrowersji związanych choćby z pozwami o naruszenie dóbr osobistych przez serwis Pudelek.pl (ostatnio spółka zgodziła się zapłacić rodzinie zmarłej Anny Przybylskiej 300 tys. zł) czy praw autorskich przez Wrzuta.pl (w serwisie znajdują się pirackie treści).
— Negatywne aspekty to również historia Grupy O2. Po IPO, które nie doszło do skutku w 2012 r., wyniki spółki uległy dramatycznemu pogorszeniu w stosunku do założeń zarządu jeszcze z lipca tego samego roku. To stawia pod znakiem zapytania wiarygodność osób zarządzających — ocenia Monika Zduńska z BPH TFI.
IPO nie dla każdego
W portalu pulsinwestora.pl zapytaliśmy o chęć udziału czytelników w trwających ofertach publicznych Uniwheels i WP. Na pierwszą z firm postawiło 22 proc., na drugą nieco więcej – 25 proc. Mniej więcej co dziesiąty ankietowany uważa, że warto kupić obie spółki, ale zdecydowanie najwięcej odpowiedzi – 42 proc. – brzmiało „nie kupię żadnej z firm”.
Które akcje kupisz w IPO?
Żadne 42 WP 25 Uniwheels 22 Warto kupić obie spółki 11
Źródło: pulsinwestora.pl
Analiza SWOT
Silne strony
Czołowy gracz na rynku reklamy online Nie musi ponosić dużych nakładów inwestycyjnych, a generuje sporo gotówki Doświadczony zarząd Wysoka dźwignia operacyjna — relatywnie niewielki wzrost przychodów może mocno poprawić zyski
Szanse
Rozwój e-commerce Potencjalne akwizycje Nowe źródła przychodów Nowoczesny display i szanse na skuteczniejsze docieranie do klientów za pośrednictwem urządzeń mobilnych
Słabe strony
Utrudniona ekspansja i ograniczony rozwój organiczny Gorszy dostęp do treści filmowych od konkurencji (np. Netflix, TVN, Ipla) Wysokie zadłużenie
Zagrożenia
Coraz mocniejsza pozycja Google’a na rynku reklamy Potencjalna konkurencja ze strony innych graczy, którzy są obecni na rynku reklamy i chcą rozwijać się w internecie Onet i Interia należą do dużych grup mediowych, które mają ułatwiony dostęp zarówno do kapitału, jak i do treści Trend wortalizacji portali Rozwój programów typu Adblock Presja cenowa na rynku reklamy internetowej w związku z aukcjami o powierzchnię (real time bidding)
Kandydat w liczbach
1 Grupa WP zatrudnia 847 osób, z czego tylko 73 to dziennikarze.
2 Wideo online dołożyło 2,3 proc. do przychodów Grupy WP, podobny udział miał segment reklam mobilnych.
3 Portal Money.pl, przejęty w ubiegłym roku za 47 mln zł przez WP, miał w 2014 r. 15,4 mln zł przychodów.
4 Money.pl generuje 75 proc. ruchu na swoich stronach z wyszukiwarek.
5 WP, jako wydawca serwisu pudelek.pl, zapłaci 300 tys. zadośćuczynienia dzieciom aktorki Anny Przybylskiej, zdecydował w minioną środę warszawski sąd. Plotkarski portal podał 1 sierpnia 2014 r. nieprawdziwą informację o śmierci aktorki.
6 Jacek Świderski, prezes grupy, otrzymał w 2014 r. 749 tys. zł tytułem wynagrodzenia. To 62 tys. zł miesięcznie.