TFI rodziny Dudów weszło do TV Republika

opublikowano: 20-03-2014, 00:00

Akcje telewizyjnego start-upu wzbudziły zainteresowanie od USA po Chiny. Nie dopisali inwestorzy klienci SKOK-ów. Przebili ich klienci mBanku

Telewizja Niezależna (TN), nadawca kanału Telewizja Republika, zapowiadała debiut na NewConnect na marzec 2014 r. Mimo przeprowadzenia publicznej oferty akcji w październiku i listopadzie 2013 r. termin jest nierealny — na giełdzie nie ma jeszcze dokumentów spółki. Piotr Barełkowski, prezes TN, twierdzi, że debiut nastąpi w ciągu kilku tygodni.

Piotr Barełkowski, Bronisław Wildstein i Tomasz Sakiewicz, zasiadający w zarządzie Telewizji Niezależnej, liczą na sukces na rynku medialnym. Na razie odnieśli umiarkowany — w pozyskiwaniu nowych inwestorów.
 [FOT. T. GZELL/PAP]
Piotr Barełkowski, Bronisław Wildstein i Tomasz Sakiewicz, zasiadający w zarządzie Telewizji Niezależnej, liczą na sukces na rynku medialnym. Na razie odnieśli umiarkowany — w pozyskiwaniu nowych inwestorów. [FOT. T. GZELL/PAP]
None
None

— Zmierzamy w możliwie szybkim tempie do debiutu na NewConnect. Uchwały zostały już podjęte przez walne zgromadzenie. Podpisaliśmy też umowę z certyfikowanym doradcą — twierdzi Piotr Barełkowski. W ofercie publicznej spółka sprzedała 55 proc. oferowanych akcji serii C i 16 proc. serii D — ich wartość to 4,2 mln i 138 tys. zł. Papiery serii D mogli jednak kupować tylko nabywcy papierów serii C — zakup dziewięciu uprawniał do kupna jednego serii D.

Biznes i profesor

Największym inwestorem, który wziął udział w publicznej ofercie, okazał się Opoka FIZ — kupił akcje za 418 tys. zł, przekazał więc spółce 9,6 proc. kapitału zdobytego w ofercie. Po uwzględnieniu prowadzonej równolegle oferty prywatnej serii E ma 4,3 proc. akcji TN. Opoka TFI prowadzi fundusze zamknięte dla konkretnych klientów. Jego akcjonariuszami są członkowie rodziny Dudów, założyciele Polskiego Koncernu Mięsnego Duda. Maciej Duda twierdzi jednak, że „w funduszu są różni inwestorzy”.

— Nie ingerujemy w działania inwestycyjne — zaznacza były prezes, a obecnie wiceprzewodniczący rady nadzorczej PKM Duda. O inwestorach, którzy stoją za Opoka FIZ, ani o samej inwestycji w TN nie chciał rozmawiać Tomasz Tarczyński, prezes Opoka TFI. Drugim pod względem zaangażowanego kapitału uczestnikiem oferty publicznej był Andrzej Kosiński.

To były członek zarządu Opoka TFI, zasiadał także w radach nadzorczych Artmana, Plast-Boksu i Hydrotoru. Był prokurentem ABN Amro TFI i ABN Amro Asset Management. Przez krótki czas zasiadał, wspólnie z Maciejem Grelowskim, byłym szefem Orbisu, oraz Dariuszem Miłkiem, prezesem i głównym akcjonariuszem CCC, w radzie nadzorczej Victoria Holding. Andrzej Kosiński zainwestował w TN 153 tys. zł.

— Na pewno jest to inwestycja związana z bardzo dużym ryzykiem, ale potencjalnie bardzo zyskowna. Oczywiście w dłuższej perspektywie — mówi Andrzej Kosiński. Trzecim pod względem zaangażowanego kapitału uczestnikiem oferty publicznej była spółka Kasjan Konior ze Stalowej Woli. Cała trójka obejmowała akcje w drugim terminie, nie obowiązywał jej więc limit maksymalnego zapisu na 90 papierów serii D (46 tys. zł). Z tych, którzy obejmowali papiery w pierwszym, maksymalny zapis złożyło 21 osób.

Wśród nich prof. dr hab. Wojciech Rypniewski, członek rady naukowej Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk, i Michał Kopiczyński, niegdyś członek rad nadzorczych Wilbo i Pioneer Pekao TFI. W tej grupie znalazł się też Jur Gruszczyński, założyciel i wieloletni wspólnik w kancelarii Baker & McKenzie. Więcej akcji niż w ofercie publicznej kupił jednak w prowadzonej równolegle ofercie prywatnej.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zainwestował w sumie 97 tys. zł. Akcje serii E kupiło 19 podmiotów, w tym Jolanta Siwczyk, dotychczasowa główna akcjonariuszka TN — włożyła do spółki kolejne 204 tys. zł. Największym nabywcą akcji serii E okazał się jednak Konrad Jażownik, który kupił ich za 602 tys. zł. W ofercie prywatnej wzięła też udział Iwona Chudzicka (153 tys. zł), Jarosław Olek i Andrzej Olszewski (obaj po 102 tys. zł). Ten ostatni złożył też duży zapis w ofercie publicznej, przez co łącznie zainwestował 146 tys. zł.

PKO BP i mBank

Oferta publiczna TN przyciągnęła inwestycje rodzinne. Rodziny Nazimków i Cierzniakowskich zainwestowały po 102 tys. zł. Państwo Cierzniakowscy to Polonusi. Łącznie Polacy z zagranicy powierzyli TN 247 tys. zł. Imponująco wyglądała oferta pod względem geograficznym. Zainteresowani akcjami TN znaleźli się w Szwecji, Szwajcarii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Belgii, Irlandii, Stanach Zjednoczonych i Chinach — mieszkaniec Szanghaju nabył cztery akcje. Kapitał do TN płynął głównie od klientów PKO Banku Polskiego i mBanku.

Klienci tego ostatniego wydali na akcje cztery razy więcej niż klienci spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK-ów), utożsamianych ze środowiskiem tworzącym TN. Jej wiceprezesami są przecież Bronisław Wildstein i Tomasz Sakiewicz — pierwszy to publicysta tygodnika „Do rzeczy”, drugi jest redaktorem naczelnym tygodnika „Gazeta Polska”.

Tylko jeden klient SKOK złożył w ofercie publicznej maksymalny zapis na akcje serii D. Większe zapisy od klientów SKOK złożyli także klienci Banku Pekao, Banku Gospodarki Żywnościowej czy ING Banku Śląskiego.

OKIEM EKSPERTA

Trzeba poczekać trzy lata

WALDEMAR STACHOWIAK

partner w Opti Capital

Na rynku jest miejsce na niszowe telewizje, dobrze dopasowane do profilu odbiorcy. Ile trzeba czekać, by się przekonać, czy pomysł chwycił? TVN dawała z reguły trzy lata na rozwinięcie skrzydeł swoim kanałom tematycznym, ale zwykle sporo w nie inwestowała. Największym zagrożeniem dla Telewizji Republika jest to, że dla operatorów dużych sieci kablowych i platform satelitarnych pojedynczy kanał nie jest partnerem, ale klientem. Trudno im negocjować nawet miejsce na liście kanałów, o kwestiach finansowych nie wspominając. Jeśli ma się zbyt małą oglądalność, to sprzedaż reklam odbywa się przez brokerów w pakietach tematycznych, a nie bezpośrednio, co negatywnie wpływa na wysokość wpływów reklamowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane