Debiut TikTok Shop w Hiszpanii to element strategii firmy, która stara się rozwijać na nowych rynkach w obliczu możliwego zakazu działania w Stanach Zjednoczonych. Tydzień temu sąd apelacyjny potwierdził decyzję administracji Bidena, zobowiązującą chińskiego właściciela aplikacji do sprzedaży amerykańskiego oddziału pod groźbą zakazu, powołując się na kwestie bezpieczeństwa narodowego.
Na hiszpańskim TikTok Shop dostępne są produkty z kategorii takich jak uroda, sprzęt AGD i artykuły szybkozbywalne, w przedziale cenowym od 3 do 60 EUR. Jak wynika z dokumentacji udostępnionej twórcom przez TikToka, połączenie angażujących treści wideo, popularnych influencerów i kompleksowych możliwości zakupowych wyróżnia tę platformę na tle rywali, takich jak Instagram czy YouTube. Model działania TikTok Shop otwiera też firmie drzwi do konkurowania z gigantem handlu internetowego, jakim jest Amazon.
W trakcie Black Friday TikTok odnotował trzykrotny wzrost sprzedaży w USA, przekraczając próg 100 mln USD. Mimo groźby zakazu aplikacja wciąż cieszy się dużą popularnością wśród 170 milionów amerykańskich użytkowników miesięcznie. ByteDance, chiński właściciel TikToka, zaplanował w tym roku zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów w USA dziesięciokrotnie, do nawet 17,5 mld USD.
W Europie TikTok od dłuższego czasu przygotowuje się do wprowadzenia funkcji zakupowych w największych krajach regionu. Po pilotażowym wdrożeniu w Wielkiej Brytanii w 2021 roku, które spotkało się z mieszanym odbiorem, firma miała pierwotnie wprowadzić TikTok Shop w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech, Francji i Irlandii już na początku tego roku. Plany te jednak opóźniono, by skupić się na rynku amerykańskim.