Toyota wyłoży 700 mln zł

Paweł Janas
17-10-2002, 00:00

Toyota na otarcie łez za niewybudowanie fabryki aut w Polsce — postawi na Dolnym Śląsku fabrykę silników Diesla. Japończycy zainwestują co najmniej 700 mln zł.

Przedstawiciele koncernu Toyota oficjalnie ogłosili plan budowy w Jelczu-Laskowicach na terenie Wałbrzyskiej SSE zakładu wytwarzającego dwulitrowe silniki Diesla. Przedsięwzięciem ma się zająć nowa spółka Toyota Motor Industries Poland.

— Koszt inwestycji wynosi 170 mln EUR (700 mln zł). W 2005 r. produkcja sięgnie 120 tys. sztuk silników — zapowiada Tokuichi Uranishi, dyrektor zarządzający Toyota Motor Corporation.

Według Jacka Piechoty, ministra gospodarki, Toyota zainwestuje w Polsce w najbliższych latach ponad 500 mln EUR (ponad 2 mld zł).

Już po raz drugi polskim władzom udało się w tym roku zyskać dla naszego kraju inwestycje japońskiego koncernu. W kwietniu tego roku Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) rozpoczęła produkcję skrzyń biegów. Miesiąc wcześniej koncern ogłosił, że od końca 2004 r. skrzynie biegów oraz silniki benzynowe produkowane w TMMP będą dostarczane do fabryki w czeskim Kolinie. Obie inwestycje pozwoliły już nieco otrzeć łzy po ubiegłorocznej porażce, kiedy Japończycy wraz z francuską grupą PSA wybrali to czeskie miasto, zamiast Dąbrowy Górniczej, na miejsce produkcji nowego modelu samochodu osobowego.

O względy europejskich klientów z branży motoryzacyjnej walczą również inne koncerny zachodnie, już obecne w Polsce. Trzeba jednak przyznać, że większość z nich — podobnie jak Toyota — produkuje diesle głównie na własne potrzeby. Rozpoczęcie w marcu przyszłego roku produkcji tego typu silnika zapowiada spółka FIAT-GM Powertrain. Od kilku lat w Polsce działa również firma Volkswagen Motor Polska. W ubiegłym roku wyprodukowała ona 487 tys. sztuk silników Diesla 1,9 TDI. Firma zainwestowała do tej pory w Polsce 1 mld zł. Z wielkich graczy produkujących diesle w Polsce trzeba jeszcze wymienić japońskie Isuzu.

— W ubiegłym roku wyprodukowaliśmy 200 tys. sztuk silników 1,78 DTI, a wartość naszych inwestycji w Polsce wyniosła 190 mln USD. Głównymi odbiorcami są Opel oraz Honda — mówi Jarosław Roztocki, dyrektor generalny Isuzu Motors Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Toyota wyłoży 700 mln zł