Toyota zostawia konkurencję w tyle

opublikowano: 02-04-2021, 14:31

W pierwszym kwartale rynek samochodów osobowych i dostawczych przyspieszył o ponad 12 proc. Imponują wyniki Toyoty i “dostawczaków”.

W ciągu trzech miesięcy 2021 r. zarejestrowano w Polsce blisko 136 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych o dmc. do 3,5 t. To spory, bo aż 12,3-procentowy, wzrost w porównaniu do pierwszego kwartału minionego roku. Sam marzec 2021 r. był, pod względem liczby rejestracji aut, aż o 63 proc. lepszy od zeszłorocznego.

Czy to długo wyczekiwane odbicie?

– Niestety nie. Skokowy wzrost sprzedaży samochodów w marcu to przede wszystkim efekt niskiej bazy, która wiąże się z pierwszym uderzeniem pandemii koronawirusa w Polsce. Strach klientów i firm przed odwiedzaniem salonów, a także zawieszenie produkcji w fabrykach samochodów spowodowały wówczas zastój na rynku - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że kolejne miesiące przyniosą zapewne jeszcze większy wzrost.

- Kwiecień i maj 2020 r. były najgorszymi miesiącami w historii badania polskiego rynku nowych aut, ze spadkiem r/r powyżej 50 proc. Oczywiście nie można jednoznacznie stwierdzić, że nie czeka nas kolejne zamrożenie gospodarki, ale nawet jeśli do tego dojdzie, klienci zapewne nie podejdą do zakupu aut tak zachowawczo jak rok temu - przekonuje Wojciech Drzewiecki.

Tymczasem w I kwartale 2021 o 10 proc. wzrosła liczba rejestracji aut osobowych. Od początku roku na drogi wyjechało niespełna 117,9 tys. nowych osobówek.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby zarejestrowanych aut. Największy - Suzuki o ponad 173 proc.. Pozostałe cztery marki zanotowały spadek, w tym największy - Renault, o blisko 25 proc.

Czołówka listy nie uległa zmianie. Na pierwszej pozycji znajduje się Toyota ( 20,4 tys. rejestracji) z ogromną przewagą nad Skodą (15,1 tys) i dwa razy lepszym wynikiem niż trzeci Volkswagen (10,1 tys). Najchętniej wybieranymi modelami były: toyota corolla (6,6 tys.), toyota yaris (5,2 tys.) i skoda octavia (4,5 tys.)

Segment aut dostawczych (o dmc. do 3,5t) zanotował w analizowanym okresie aż 35 proc. wzrost (zarejestrowano prawie 18,1 tys. nowych aut). Liderem tej części rynku jest Renault (2,9 tys. rejestracji) przed Fordem (2,6 tys.) i Fiatem (2,5 tys.), a najczęściej wybieranymi modelami renault master (2,4 tys.), fiat ducato (1,62 tys) oraz iveco daily (1,61 tys.).

Świetnie radzi sobie też segment skupiający najdroższe auta. W pierwszym kwartale na drogi wyjechało prawie 23,9 tys. modeli marek premium, co oznacza wzrost r/r o ponad jedną czwartą (26,1 proc.). Liderem tego kawałka rynku jest BMW (6 tys. rejestracji), przed Mercedesem (5,4 tys.) i Audi (5 tys.)

- Na podstawie wyników pierwszego kwartału prognozujemy, że w całym 2021 r. zarejestrowanych zostanie 467 tys. aut osobowych oraz 66 tys. samochodów dostawczych o dmc. do 3,5 t. Oznaczałoby to wzrost w porównaniu do 2020 r. o odpowiednio: 9,9 oraz 10,7 proc - mówi Wojciech Drzewiecki.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane