Tragiczny program promocji

MAG
opublikowano: 26-01-2007, 00:00

Z 16 zadań programu promocji Polski, za które odpowiadał resort gospodarki, źle wykonano 15.

Z 16 zadań programu promocji Polski, za które odpowiadał resort gospodarki, źle wykonano 15.

Ministerstwo Gospodarki (MG), odpowiedzialne za 16 z 18 zadań programu promocji gospodarczej Polski, nie wywiązało się w 15 przypadkach. Dlatego łatwiej wymienić, co się udało. Według NIK był to program odzyskania rynków wschodnich w latach 2003-04 i budowa portalu promocji eksportu. Nie udało się m.in. stworzyć nowych instrumentów promocji eksportu ani polepszyć już istniejących, nie powstały polskie izby handlowe za granicą, a ambasady w Waszyngtonie i Helsinkach oraz konsulaty w Monachium i Toronto w ogóle nie uwzględniały wydatków na promocję gospodarczą. Jednym z punktów programu było polepszenie infrastruktury drogowej i kolejowej w Polsce, co miało przyciągać inwestorów zagranicznych. Tu nie trzeba komentarza. Część zadań udało się zrealizować, ale z fatalnym skutkiem. Powołana została Rada Promocji Polski, tyle że do zakończenia kontroli NIK w marcu 2006 r. spotkała się ona trzy razy, podjęła trzy uchwały, w tym dwie niezgodne z własnym regulaminem! Powołano rzecznika inwestorów, ale bez zapisu ustawowego i po pół roku minister zdecydował, że powinien się tym zajmować prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ). Specjaliści NIK przypominają, że te zadania prezesa PAIIZ zapisane są w statucie agencji.

Izba proponuje, by premier opracował długookresową strategię promocji gospodarczej Polski, w której za konkretne zadania odpowiedzialni będą ministrowie (a nie departamenty), oraz ustawowo sprecyzował kompetencje ministra gospodarki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu