Wielu przedsiębiorców przekonało się, jak ważną rolę w budowaniu przewagi rynkowej odgrywają innowacje. Sporo firm ma własne działy B+R, które zajmują się rozwojem nowych produktów, usług i technologii.
– Trendy rynkowe zmieniają się dynamicznie. Rośnie też presja wzrostu przychodów i zysków wśród przedsiębiorstw. To wymusza na nich konieczność stałego monitorowania i usprawniania procesów innowacyjnych. Istotne jest to, aby tworzenie nowych rozwiązań nie było rolą wyłącznie działu badawczo-rozwojowego, lecz także możliwie szerokiego grona pracowników i partnerów danej firmy – mówi Marta Kolimaga, menedżer w Crido.
Zauważa, że wiodące trendy w tworzeniu programów innowacji dotyczą głównie neutralności klimatycznej oraz równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy.
– Wielu przedsiębiorców pracujących nad rozwojem produktów i technologii zwraca szczególną uwagę na kwestie dotyczące poszukiwania rozwiązań zmniejszających emisję dwutlenku węgla i zwiększających wykorzystanie źródeł energii odnawialnej. Wśród konsumentów coraz bardziej rośnie świadomość, aby wybierać produkty, które pochodzą z recyklingu i mają minimalny wpływ na środowisko. To przekłada się na uruchamiane w firmach kampanie innowacji pracowniczych. Ich celem jest tworzenie ekoproduktów i wdrażanie rozwiązań dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) – zaznacza Marta Kolimaga.
Recykling i odzysk odpadów to zaledwie ułamek całej koncepcji GOZ. U jej podstaw leżą zagadnienia związane z selektywną zbiórką śmieci. Chodzi o to, że tylko prawidłowo zebrany z rynku surowiec może być powtórnie zagospodarowany.
Kolejnym istotnym trendem w tworzeniu kampanii innowacji jest poprawa warunków pracy pracowników.